Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000ER35-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 05.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.11.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Kristiina Heinonen
- Asta Lassila
- Opintojakso
- S000ER35
Tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee keskeiset terveyskäyttäytymistä ja terveysneuvontaa koskevat teoriat ja mallit
- hallitsee vaikuttavia asiakas- ja voimavaralähtöisiä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja muissa yhteisöissä (settings)
Sisältö
- terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
- terveysneuvonnan vaikuttavuus
- yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
- asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)
Työmuodot
Opintojakson toteutus tarkentuu opintojakson alussa.
Osallistuminen luennoille, läsnäolovelvoite (Syksyn 2021 toteutustapa tarkentuu lokakuun lopussa Metropolian ohjeiden mukaan)
Moodle-työskentely
Itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Aika ja paikka
Alustava suunnitelma:
Vko 48
Tiistai 30.11.2021 kello 9.30-16.00
Torstai 2.12.2021 kello 9.00-12.00
Perjantai 3.12.2021 kello 9.00-16.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Seedhouse D. 2005. Health Promotion. Philosophy, Prejudice and Practice. Wiley.
Muu oheiskirjallisuus:
Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.
Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Inno/ HyMy-kylä/ Oppimistehtävän integrointi
Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
Asiakaslähtöisyys
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävä opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op luennot
3 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontakti- / etäpäivinä läsnäolovelvoite
Oppimistehtävä
Sisällön jaksotus
Terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
Yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
Terveysneuvonnan vaikuttavuus
Asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)
Oppimistehtävän integrointi HyMy-kylän aiheisiin.
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen.
Tiedon soveltaminen (teoria - käytännön työ)
Asiantutijaksi kehittyminen
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähi/etäopetukseen
Arvioitava oppimistehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.