Siirry suoraan sisältöön

Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EF61-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Toteutukselle S000EF61-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- rakentaa terveyden edistämisen verkostoja ja yhteistyösuhteita monipuolisesti eri tahojen ja sidosryhmien kesken ja toimii niissä aktiivisesti
- soveltaa tiimi- ja verkostotyön sekä yhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisen teorioita ja menetelmiä
- osaa koordinoida ja johtaa terveyttä edistävää toimintaa muutoksen mahdollistamiseksi

Sisältö

- keskeisiä teorioita muutoksen mahdollistamiseksi
- sidosryhmätyöskentely
- monisektorinen yhteistyö kunnissa ja maakunnissa
- yhteistyö kolmannen sektorin ja yritysten kanssa

Työmuodot

Päivitetty 23.8.2021
Luennot ja itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla 1 op
Pienryhmätehtävät 4 op

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2021

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Verkostojohtamisen opas. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161513/VNK_12_19_Verkostojohtamisen_opas.pdf?sequence=4&isAllowed=y
2. Luento-ja opiskelumateriaali moodlessa
3. Verkostotyöstä, SOSTE https://www.soste.fi/jarjestoopas/verkostojohtaminen/
https://www.soste.fi/blogikirjoitus/vinkkeja-verkostotyohon/
4. The Intersector Toolkit: Tools for Cross-Sector Collaboration. The Intersector Project. http://intersector.com/wp-content/uploads/2017/08/The-Intersector-Project-Toolkit.pdf
5. Bergen Model for Intersectoral co-operation. Referencies:
a. Corbin, Mittelmark 2008. Partnership lessons from the Global Programme for Health promotion Effectiveness: a case study. Health Promotion International, Vol. 23 No.4 = Bergen Model of Collaborative Functioning https://academic.oup.com/heapro/article/23/4/365/629824
b. Mahmood, Morreale, Barry 2015. Developing a checklist for intersectoral partnership for health promotion. WHO Collaborating Centre for Health Promotion Research. National University of Ireland Galway, April 2015 = Pilot Partnership Checklist: Tool for Intersectoral Partnership https://www.researchgate.net/publication/280573639_Developing_a_Checklist_for_Intersectoral_Partnerships_for_Health_Promotion
c. Corbin, Jones, Barry 2018. What makes intersectoral partnership for health promotion work? A review of the international literature. Health Promotion International 2018;33:4-26. = narrative synthesis of findings (from 26 studies) related to processes that support and inhibit HP partnership functioning. Bergen Model of Collaborative Functioning was used as a theoretical framework for analyzing the findings, nine core elements were identified that constitute positive partnership processes that can inform best practices.. https://academic.oup.com/heapro/article/33/1/4/2555416
6. The partnerships analysis tool A resource for establishing, developing and maintaining partnerships for health promotion. Vhttps://www.vichealth.vic.gov.au/media-and-resources/publications/the-partnerships-analysis-tool#

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Voidaan neuvotella Ahot- hakemusten perusteella

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Urban Labs for Better Health for All in the Baltic Sea Region - boosting cross-sectoral cooperation for health and wellbeing in the cities
https://projects.interreg-baltic.eu/projects/healthy-boost-180.html

Metropolian innovaatiokeskittymät: Asiakaslähtöiset hyvinvointi- ja terveyspalvelut
Muut mahdolliset verkostohankkeet

Kansainväliset yhteydet

The Healthy Boost project addresses the health burden of city residents due to unhealthy lifestyles

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pienryhmätehtävän arviointikriteerit
1. Tehtävät noudattavat annettuja ohjeita
2. Tehtävät on palautettu sovittuina ajankohtina
3. Aktiivinen yhteistyö työelämään / hankkeeseen / verkostoon
4. Kirjallisuuden ja teoriatiedon soveltamisen laatu ja monipuolisuus
5. Lähteiden käyttö ja viittaustekniikka asianmukaisuus
6. Raportin ja esityksen laatu sekä hyödynnettävyys

Tyydyttävä (1-2) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun