Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 2 (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK30-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 12.06.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Toteutukselle S000DK30-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa terveyttä edistävän ohjelman suunnittelussa ja arvioinnissa
- tuntee ja osaa hyödyntää menetelmiä terveyserojen kaventamiseksi terveyden edistämisessä
- osaa arvioida terveyden edistämisen toiminnan tuloksia ja vaikutuksia ja käyttää soveltuvia tutkimusmenetelmiä
- hallitsee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- uudistaa terveyden edistämisen käytäntöjä näyttöön perustuvasti

Sisältö

Terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella.
Kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen.
Terveyden edistämisen intervention suunnittelu ja arviointi.

Työmuodot

Aktivoivat luennot luennoille
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ryhmässä

Aika ja paikka

Periodi 3&4

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa
Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach (Jossey-Bass Public Health) 4th Edition, Authors L. Kay Bartholomew Eldredge , Christine M. Markham, Robert A. C. Ruiter, Maria E. Fernández, Gerjo Kok , Guy S. Parcel
Fertman, Carl I., et al. Health Promotion Programs : From Theory to Practice, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=4718311. pdf
Don Nutbeam, Elizabeth Harris, Marilyn Wise. Theory in a Nutshell
Luento- ja muu opiskelumateriaali moodlessa

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä/-t
Projektitehtävä ryhmässä

Uusintakoepäivät tarkentuvat opintojakson alkaessa

Kansainväliset yhteydet

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op luennot
7 op moodletyöskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen interventioiden suunnittelu
Ympäristölliset sekä taide- ja kulttuuriset menetelmät terveyden edistämisessä
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi. Johtaminen.
Kaupunkiterveys - Urban health promotion

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä/-t
Projektitehtävä ryhmässä, numeerinen arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun