Siirry suoraan sisältöön

Liike-elämän viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: LX00BM28-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 12.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2019 - 13.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Toteutukselle LX00BM28-3045 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kirjoittaa suomen kielellä kielellisesti, käsitteellisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä sekä sisällöltään ja muodoltaan tarkoituksenmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä
• valmistella ja esittää tarkoituksenmukaisen puhe-esityksen ja havainnoida puheviestintätilanteita
• erottaa erilaisten viestintätilanteiden, mm. asiantuntijaviestinnän, vaatimukset.
• hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti, raportoida erilaisissa tilanteissa ja merkitä käyttämänsä lähteet
• nimetä yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän osa-alueet, keinot ja kanavat
• kuvailla, miten hyvin suunniteltu ulkoinen ja sisäinen viestintä vaikuttaa yhteisön menestymiseen
• ottaa osaa erilaisiin viestintätehtäviin.

Sisältö

- Viestintäprosessi, sanallinen ja sanaton viestintä, esiintymis- ja
ryhmäviestintätaidot, asiatyylinen kirjoittaminen ja raportointi, liike-
elämän tyypilliset tekstit, kulttuurienvälisen viestinnän perusteet,
ajankohtaiset viestintäaiheet
- Yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän osa-alueet, keinot ja kanavat

Työmuodot

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Opetuskeskustelu
Prosessikirjoittaminen
Työpaja
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssimateriaali.
Lohtaja-Ahonen, Sirke & Kaihovirta-Rapo, Minna 2012. Tehoa työelämän viestintään. Puhu kuulijalle, kirjoita lukijalle. 2., uudistettu painos. Sanoma Pro, Helsinki.
Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka & Kuronen, Marja-Liisa & Ollikainen, Marja 2009. 5.–6. painos. Yrityksen viestintä. Edita,
Helsinki.
Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka & Murtola, Kaarina 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita, Helsinki.
Juholin, Elisa 2013. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi.
Management Institute of Finland MIF, Helsinki.
Oppimistehtävän kirjoittaminen. 2017. Ohje. Suihko, Kristiina (toim.). Liiketalouden koulutusohjelma ja tutkinto-ohjelma, Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Tuition in Finnish

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 100 %:
1. Tuntitehtävät 20 p.
2. Liike-elämän tekstit 20 p.
3. Suulliset puhe-esitykset 20 p.
4. Raportti 20 p.
5. Ryhmäviestinnän harjoitukset 20 p.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa
asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Siirry alkuun