Ammatillinen ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FH04-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 05.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2025 - 07.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 18
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anette Virtanen
- Anna Häkäri
- Vastuuopettaja
- Anna Häkäri
- Ryhmät
-
KXA23S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FH04
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 70 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 27.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 07.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 13.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 18.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 OPINTOMATKA |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 OPINTOMATKA |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Ammatillinen ruotsi KX00FH04-3001 OPINTOMATKA |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Tavoitteet
- Opiskelija osaa käyttää ruotsin kieltä konservoinnin opinnoissa ja konservaattorin ammatissa.
- Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
- Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
- Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
- Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.
Sisältö
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja, -välineitä
- Ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää
- Opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia
- Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa
Esitietovaatimukset
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
• Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
• Osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
• Ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
• Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
• Käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi.
• Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.