Siirry suoraan sisältöön

Johdatus konservointiin (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2020 - 31.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2020 - 05.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Toteutukselle KX00ED66-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä. Opintojakson aikana opiskelija tutustuu konservoinnin osa-alueisiin ja perehtyy kaikkien konservoinnin osa-alueiden tavoitteisiin, tehtäviin ja menetelmiin.
Opiskelija perehtyy ja harjoittelee eri materiaalien tunnistusmenetelmiä ja osaa tunnistaa kuituja, tekstiilejä, nahkaa, puuta ja metalleja. Opiskelija hallitsee valomikroskoopin ja läpivalaisumikroskoopin sekä XRF- ja FTIR laitteiden käytön.
Osaamistavoitteet: Materiaaliosaaminen, menetelmäosaaminen

Sisältö

Konservoinnin määritelmät ja konservaattorin toimintaympäristöt.
Alumnivierailut, vierailut konservointilaitoksissa ja työmailla.
Materiaalien tunnistusmenetelmät. Harjoitustehtävät eri materiaalien puhdistuksesta, liimauksesta ja säilyttämisestä.
Mikroskopointi opetusvideo ryhmätyönä. XRF opetusvideo ryhmätyönä. FTIR opetusvideo ryhmätyönä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Siirry alkuun