Siirry suoraan sisältöön

Musiikin ja tekstin tuottaminen demoksi (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DZ11-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2022 - 19.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
4 - 14
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jere Laukkanen
Vastuuopettaja
Jere Laukkanen
Ryhmät
KXF21S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00DZ11
Toteutukselle KX00DZ11-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija oppii erilaisia luovan tekstintuottamisen metodeja ja osaa soveltaa niitä omaan laulunkirjoittamiseensa. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia musiikkikappaleita analyyttisesti ja soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja tekstejä sekä yksin että pienryhmässä. Opiskelija osaa määritellä sovituksen ja soitinnuksen vaikutuksen musiikilliseen ilmaisuun. Opiskelija osaa käyttää audiotyöasemaa perustasolla ja kykenee valmistamaan demoäänitteitä omasta musiikistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä aktiivisesti sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Sisältö

Seminaarityöskentely sekä harjoitustehtävien tekeminen yksin ja ryhmissä. Länsimaisen populaarimusiikin muotorakenteet, melodia, harmonia ja rytmiikka. Laulunkirjoittamisen metodiikkaa. Musiikin tekijyyden historia. Luova kirjoittaminen ja sanoittaminen. Musiikin tutkiminen transkriptioiden avulla. Digitaalisen audiotyöaseman (DAW) keskeiset ominaisuudet ja peruskäyttö. Demoäänitteiden valmistaminen omasta musiikista.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kirjoittaa laulumuotoisia populaarimusiikkikappaleita perusharmonioineen sekä annettuun tyyliin että omaehtoisesti. Hän osaa hyödyntää musiikin kirjoittamisen metodeja toiminnassaan ja kykenee huomioimaan luovasti sanoituksen vaikutuksen kokonaisesitykseen. Opiskelija kykenee ilmaisemaan musiikillisia näkemyksiään niin sanallisesti, kirjallisesti kuin äänitteellä. Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti ja aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja osaa sekä antaa että ottaa vastaan rakentavaa palautetta.

Työmuodot

Ryhmäohjaus
Seminaarityöskentely
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Aika ja paikka

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 19.1.2022 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintoja tukevaa kirjallisuutta:
Blume, Jason. 2004. 6 Steps to Songwriting Success. The Comprehensive Guide to Writing and Marketing Hit Songs. New York: Billboard Books.
Citron, Stephen. 1985. Songwriting. A Complete Guide to the Craft. New York: Limelight Editions.
Davis, Sheila. 1985. The Craft of Lyric Writing. Cincinnati: Writer's Digest Books.
Pattison, Pat. 2009. Writing Better Lyrics. The Essential Guide to Powerful Songwriting. 2nd ed. Cincinnati: Writer’s Digest Books.
Perricone, Jack. 2000. Melody in Songwriting. Boston: Berklee Press.
Salo, Heikki. 2006. Kahlekuningaslaji. Laululyriikan käsikirja. Helsinki: Like.
Seabrook, John. 2015. The Song Machine. Inside the Hit Factory. New York: W. W. Norton & Co.
Webb, Jimmy. 1998. Tunesmith. Inside the Art of Songwriting. New York: Hyperion.
Zollo, Paul. 2003. Songwriters on Songwriting. Expanded 4th ed. Cambridge, USA: Da Capo Press.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 19.1.2022 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Sisällön jaksotus

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 19.1.2022 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 19.1.2022 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Siirry alkuun