Siirry suoraan sisältöön

Tekstiilimateriaalit, -rakenteet ja kuiduntunnistus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DS24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2020 - 29.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Anna Häkäri
Opintojakso
KX00DS24
Toteutukselle KX00DS24-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee erilaiset luonnonkuidut ja synteettiset kuidut sekä niiden koostumukset ja ominaisuudet.
- Opiskelija osaa tunnistaa sekä luonnonkuituja että synteettisiä kuituja erilaisin kuiduntunnistusmenetelmin.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten tekstiilimateriaalien haurastumisprosessin ja siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa tunnistaa haurastuneen tekstiilin.
- Opiskelija tuntee tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaukseen tarkoitettuja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee erilaisia lanka sekä tekstiili- ja kangasrakenteita ja tietää miten ne on valmistettu.
- Opiskelija osaa erottaa ja nimetä kankaiden sidoksia ja rakenteita.
- Opiskelija tietää miten eri tekstiilit käyttäytyvät ja ymmärtää miten niiden valmistustekniikka ja rakenteet vaikuttavat valittavaan konservointimenetelmään.

Sisältö

- Tekstiilikuidut, niiden ominaisuudet ja morfologia
- Kuiduntunnistus mikroskoopin, polttokokeiden, liukoisuustestien ja värjäyskokeiden avulla
- Tekstiilikemian perusteet sovellettuna tekstiilikonservointiin
- Tekstiilien haurastuminen ja siihen vaikuttavat tekijät
- Tekstiilikuitujen haurastumisen tunnistaminen erilaisin menetelmin
- Tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaus
- Kankaiden ja lankojen rakenteet sekä tärkeimmät kankaan sidokset
- Tekstiilien rakenteet, ominaisuudet, valmistustekniikat ja viimeistykset
- Tekstiilien valmistustekniikan vaikutus konservointiin

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Työmuodot

Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, harjoitustehtävät, ohjatut harjoitukset, yksiöohjaus, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Annetaan opintojakson alussa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia työtapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 18 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Sisällön jaksotus

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön konservointityöhön ja kirjalliseen konservointiraporttiin sekä niiden arviointiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus.
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska

Siirry alkuun