Ryhmäprosessin ohjaaminen osallistavassa musiikkitoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CY81-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Yhteisömuusikon erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen merkityksen ryhmien musiikillisen toiminnan ohjaamisessa. Opiskelija osaa rakentaa ja kannatella ryhmäprosesseja. Hän kykenee kuuntelemaan ja ohjaamaan ryhmää ja sen jäseniä sekä reagoimaan heidän tarpeisiinsa ja toimintaansa. Hän tunnistaa erilaiset toimintaympäristöt ja kykenee tukemaan ryhmää sen vahvuuksissa sen omista lähtökohdista käsin. Opiskelija kykenee käyttämään monipuolisesti erilaisia menetelmiä osallistavaan ryhmän ohjaamiseen. Hän osaa käyttää moninaisuutta ryhmän voimavarana.
Sisältö
Yhteisömuusikon syventävissä opinnoissa opiskelija saa itselleen teoreettisia ja käytännöllisiä työkaluja erilaisissa toimintaympäristöissä ja moniammatillisissa yhteisöissä toimimiseen. Opiskelija soveltaa ja rikastaa taiteellista ja pedagogista osaamistaan erilaisissa musiikillisen vuorovaikutuksen yhteyksissä. Opiskelija tutustuu erilaisten toimintaympäristöjen edellyttämiin ammatillisiin työkaluihin ja toimintamenetelmiin, harjoittelee niiden käyttöä ja rakentaa oman yhteisömuusikon työkalupakkinsa. Opiskelija suunnittelee osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen tarpeisiin. Hän havainnoi, reflektoi ja muokkaa omaa työskentelyään yhteistyössä toisten toimijoiden kanssa mielekkäällä tavalla ottaen huomioon yhteisön ja toimintaympäristön luonteen. Opiskelija hyödyntää ja laajentaa musiikin ammattilaisen identiteettiään ja kehittää toimintaansa yhteisöjen musiikkitoiminnan ohjaajana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana, osaamiseen sen päättyessä sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat perustasolla.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Pääosin hyvä suoritus. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen keskeisimmillä osa-alueilla ovat sangen hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Erinomainen, selvästi tavanomaisesta erottuva suoritus. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat erittäin korkealla tasolla.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana, osaamiseen sen päättyessä sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat perustasolla.