Siirry suoraan sisältöön

Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotannon opinnot (15 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DK15-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.08.2020 - 26.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Toteutukselle KM00DK15-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.

Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä.

Sisältö

- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Työmuodot

Lähiopetus/ Etäopetus, Projekti, Harjoitustehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Julkaistaan myöhemmin

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Julkaistaan myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 126 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 80-150 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 150-200 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Tyydyttävän tason lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, suorittaa tehtävät hyvin ja osaa reflektoida omaa oppimisprosessiaan.

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Hyvän tason lisäksi opiskelija suorittaa tehtävät erinomaisesti ja osaa soveltaa oppimaansa.

Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Siirry alkuun