Siirry suoraan sisältöön

Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotannon opinnot (15 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DK15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2019 - 25.10.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2019 - 20.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettajat
Veera Auvinen
Sami Huohvanainen
Timo Lehti
Antti Pönni
Vastuuopettaja
Timo Lehti
Ryhmät
KXC18S1
Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
KXC18_KS
KXC18 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
Opintojakso
KM00DK15
Toteutukselle KM00DK15-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.

Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä.

Sisältö

- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Oppimateriaalit

Linda J. Cowgill: Writing Short Films

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen työskentely, työskentely pienryhmissä, tehtävät, harjoitukset,

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija kuormituslaskelma (27h/op): opiskelijan työtä 405 h
Kontakti: 120 tuntia yhteensä
Projekti: 100 h
Tehtävät: 185 h
Tentti: - h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet:
Jatkuva arviointi
Läsnäolovaatimus 80 %
Arviointiasteikko: H-5
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Tyydyttävän tason lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, suorittaa tehtävät hyvin ja osaa reflektoida omaa oppimisprosessiaan.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Hyvän tason lisäksi opiskelija suorittaa tehtävät erinomaisesti ja osaa soveltaa oppimaansa.
Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.

Siirry alkuun