Siirry suoraan sisältöön

Kemia 3; analyyttinen kemia, väri- ja sideaineet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00DL83-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 04.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 19.02.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 17
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Perkiömäki
Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Kirsi Perkiömäki
Opintojakso
KI00DL83
Toteutukselle KI00DL83-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on laajentaa ja syventää opiskelijan analytiikan tietoja ja taitoja.
Opiskelija tuntee ja tunnistaa paperipohjaisissa esineissä esiintyviä väriaineita ja sideaineita ja oppii soveltamaan analytiikkaa niiden tunnistamisessa. Opiskelija oppii ennakoimaan väri- ja sideaineisiin liittyviä konservointiongelmia sekä arvioimaan niihin liittyviä käytännön ratkaisuja.
Opiskelija oppii kemiallisten tutkimus- ja analyysimenetelmien perustietoja ja suorittamaan asiantuntijan ohjauksessa kulttuurihistoriallisten materiaalinäytteiden spektrometrisia ja kromatografisia analyysejä sekä tulkitsemaan analyysituloksia.

Sisältö

Kurssi sisältää sekä teorialuennot että laboratoriotyöskentelyosuuden tavallisimmista konservoinnin materiaalitutkimuksessa käytetyistä menetelmistä: spekrometriset (UV, VIS, IR; XRF) ja kromatografiset (TLC, GC) menetelmät
-----
Muita vaativampia tutkimusmenetelmiä SEM-EDS, HPLC, IC, GC-MS käsitellään luentojen ja tutkimus case- studyjen puitteissa.
Kurssin aikana perehdytään lisäksi alan tieteellisiin julkaisuihin ja niiden referointiin. Väri- ja sideaineiden osalta käsitellään historiaa, kemiaa sekä konservointia ja säilymisominaisuuksia.

Esitietovaatimukset

Kemia 1 ja kemia 2

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Osaaminen aiheeseen liittyvissä tehtävissä on heikko ja ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija tunnistaa paperikohteissa esiintyviä väri- ja sideaineita ja ymmärtää niiden konservointiin ja säilymiseen liittyviä haasteita ja osaa arvioida soveltuvia konservointiratkaisuja. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät termit ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää analytiikan merkityksen ja mahdollisuudet esine- ja materiaalitutkimuksessa.
Opiskelija toimii aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä analytiikan merkityksen ja sovellettavuuden esine- ja materiaalitutkimuksessa. Hän osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija osaa kehittää toimintaansa ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Siirry alkuun