Alkuperäiskansojen esineiden konservointi; integroitu biologia ja mikrobiologia (10 op)
Toteutuksen tunnus: KI00CM37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 26.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2019 - 20.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 12
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heikki Häyhä
- Paula Niskanen
- Kirsi Perkiömäki
- Opintojakso
- KI00CM37
Tavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot alkuperäiskansoista (saamelaiset), kokoelmien syntyhistoriasta, määritelmistä ja rajoista.
Opiskelija ymmärtää alkuperäiskansojen esineisiin liittyviä monia merkityksiä ja osaa soveltaa tietojaan esineiden konservoinnissa ja suunnitella säilymiseen tähtäävät toimenpiteet näiden mukaan.
Opiskelija on myös perehtynyt ei-materiaalisen kulttuuriperinnön merklitykseen ja sen säilyttämisen tärkeyteen.
Sisältö
Tiivis yhteistyö työelämän kanssa, tässä tapauksessa saamelaismuseo Siidan kanssa. Suurin osa opetuksesta ja harjoituksista liittyy Siidaan ja sen kokoelmiin.
Kokoelmien synty, kolonialismin merkitys,säilyttämisen ongelmat, tiedonhankinnnan merkitys tuntemattomien esineiden tapauksessa, merkitysanalyysi, valintojen teko, mahdollisten tuholaistorjunta-aineiden kartoitus ja tutkimus.
Ei-materiaalisen kulttuuriperinnön tallennustavat, videointi, videomateriaalin editointi
Esitietovaatimukset
Ei ole
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arvosana 1-2
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa. Osallistuminen ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen hyvin puutteellista. Toimenpiteiden ja harjoitustehtävien perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kurssiin liittyvät harjoitustehtävät palautettu myöhässä ja osittain puutteellisina.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Arvosana 3-4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Hän osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Kokonaisuuksien hahmottaminen ja oman mielipiteen muodostaminen tyydyttävää.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Arvosana 5
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Opiskelijan suhtautuminen on avoin ja hän osaa ottaa muiden mielipiteet huomioon. Työskentely on ollut itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa. Osallistuminen ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen hyvin puutteellista. Toimenpiteiden ja harjoitustehtävien perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kurssiin liittyvät harjoitustehtävät palautettu myöhässä ja osittain puutteellisina.