Siirry suoraan sisältöön

Näytelmä materiaalina (9 op)

Toteutuksen tunnus: KE00AC18-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2014 - 01.05.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2015 - 01.07.2015
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Esittävä taide (2008-2013)
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
Esittävän taiteen koulutusohjelma
Opettajat
Pieta Koskenniemi
AIKU virtuaali::esittävä taide
Marja Silde
Krista Petäjäjärvi
Vastuuopettaja
Pieta Koskenniemi
Ryhmät
KE13S2
Esittävän taiteen koulutusohjelma
Opintojakso
KE00AC18
Toteutukselle KE00AC18-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää tekstiä ja siitä tehtyä luentaa prosessin suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa ohjeistaa ja tukea esiintyjän ilmaisua yhteistyössä esiintyjän kanssa. Opiskelija osaa lukea ja soveltaa näytelmätekstiä oman näkemyksensä kautta. Opiskelija hahmottaa näytelmän kanssa työskentelyn myös pedagogisena prosessina ja työvälineenä.

Sisältö

Näytelmän analysointi ja näyttämötulkinnan rakentaminen ryhmäprosessia tutkien. Sisältöpainotus vaihtelee kulloisenkin opettajan valinnan mukaan: keskiössä voi olla henkilöohjaus, aiheen muokkautuminen prosessissa, tekstin prosessointi ryhmän tarpeiden mukaan tai muu vastaava. Opiskelija kehittää omaa näkökulmaansa aktiivisesti ja synnyttää sitä vastaavan prosessin. Oppimisen tärkein lopputulos voi olla jotain muutakin kuin julkinen esitys.

Oppimateriaalit

Erikseen annettu lista etukäteen luettavista näytelmistä.
Lisäksi teokset: Anne Bogart: Ohjaaja valmistautuu.

Opetusmenetelmät

Luennot, case-esittelyt, ohjatut ryhmätyöt ja omatoiminen työskentely.

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Pieta Koskenniemi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
1) osallistuu opetukseen ja suorittaa annetut tehtävät ja harjoittelut.
2) osaa näytelmän analyysin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännön työskentelyyn.
3) osaa ottaa prosessin ohjaajan roolin ja valita työskentelyyn ryhmätyötä tukevan näkökulman.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
1) osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa kykyä omatoimiseen työskentelyyn prosessin eri vaiheissa.
2) osaa analysoida näytelmän, perustella tulkintansa siitä sekä suunnitella siihen pohjautuvan ryhmäprosessin.
3) tunnistaa ryhmän prosessin ja ohjauksen pedagogisia ulottuvuuksia. Tunnistaa esiintyjän ja ohjaajan yhteistyön mahdollisuuksia ja osaa käyttää tekstiä työskentelyn materiaalina.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
1) osallistuu opetukseen sitoutuneesti ja osoittaa työskentelyssään tutkivaa otetta.
2) osaa suunnitella ja toteuttaa prosessin kokonaisuuden näytelmätekstin pohjalta. Osaa työskennellä oman näkökulmansa mukaisesti.
3) tunnistaa näyttämön ja tekstin sekä esiintyjän ja ryhmätyön taiteellisia ja pedagogisia mahdollisuuksia ja osaa käyttää niitä prosessin ohjaamisessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi: Aktiivinen osallistuminen 70%, tehtävät 30%, oman näkökulman syventäminen ja havainnollistaminen, prosessitaidot.

Siirry alkuun