Siirry suoraan sisältöön

Draama eri oppimisympäristöissä (9 op)

Toteutuksen tunnus: KE00AC15-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2015 - 31.07.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2015 - 31.07.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Esittävä taide (2008-2013)
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutusohjelma
Opettajat
Pieta Koskenniemi
Elina Ala-Nikkola
AIKU virtuaali::esittävä taide
Päivi Rahmel
Vastuuopettaja
Päivi Rahmel
Ryhmät
KE13S2
Esittävän taiteen koulutusohjelma
Opintojakso
KE00AC15
Toteutukselle KE00AC15-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija syventää taidepedagogista ajatteluaan, hallitsee vähintään yhden draamamenetelmän ja osaa siirtää teoriaa käytännön työhön. Opiskelija tunnistaa oppimisprosessin dramaturgian ja osaa vaikuttaa siihen. Hän tunnistaa oman ohjaajuutensa vahvuuksia ja kehittämisen kohteita. Opiskelija tunnistaa erilaisia oppimisen tapoja sekä osaa tarjota ja vastaanottaa palautetta.

Sisältö

Syvennetään käsitystä draamasta oppimisen ja tutkimisen välineenä käytännön harjoittein ja teorioiden valossa. Sisältöinä oppimiskumppanuuksien rakentaminen, oppimistavoitteiden määrittely yhdessä yhteistyötahojen kanssa sekä draamatyöpajan suunnittelu.

Oppimateriaalit

Kurssin alussa sovittava kirjallisuus:
Artikkelit ja ryhmittäin valittu kirja

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelut
Luennot
Toiminnalliset/draamalliset työskentelyt
Ryhmätyöt
Ohjaus/opetusharjoittelut

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelupaikat:
Roihuvuoren ylä-aste
Metropolian musiikin opiskelijat
Oma kohde

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

12-13.12.2015

Kansainvälisyys

People`s Smart Culture- hanke on Euroopplainen, 6:n maan hanke. Osa hankkeeseen liittyvistä kokonaisuuksista toteutetaan englannin kielisenä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pitkä opetusharjoittelu jossakin sovitussa oppimisympäristössä.
Harjoitteluun liittyvä kirjallisuus ja harjoittelun raportointi sekä videolla että kirjallisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viimeisellä viikolla puretaan kirja- ja pedagogiikka tehtävät. Niiden valmisteluun ja opetusharjoittelun tekemiseen opiskelijan tulee varata aika kurssin kuluessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnot alkavat yhteisellä perehtymisellä opetuskokonaisuuteen.
Pelillisyys on yksi keskeinen sisältö, jonka sisältö liittyy Big History teemaan.
Kurssiin liittyy oman pedagogisen ajattelun esittely

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
1) osallistuu opetukseen ja suorittaa annetut tehtävät ja harjoittelut
2) osaa ottaa opettajan roolin ja osaa harjoitella draaman käyttöä oppimistilanteessa
3) osoittaa harjoittelussa tunnistavansa pedagogisen ajattelun peruskäsitteet sekä teoriassa että käytännössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
1) osallistuu aktiivisesti opetukseen, tehtävien tekemiseen ja käytännön harjoitteluun
2) osaa suunnitella omaa opetusosuuttaan ja arvioida omaa ja toisten opetusta sekä hyödyntää palautetta opetuksensa kehittämiseksi
3) osaa liittää draamallisen työtavan opetuksen tavoitteisiin ja tunnistaa hyvän kontaktin merkityksen opetustilanteessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
1) sitoutuu ja toteuttaa vastuullisesti opetus- ja oppimiskokonaisuutta ja vaikuttaa sen toteutumistapaan
2) osaa suunnitella oman opetusosuutensa sekä arvioida ja reflektoida opetuskokonaisuutta omasta, opiskelijan ja oppimisryhmän näkökulmasta
3) osaa toimia rakentavassa vuorovaikutussuhteessa oppimisryhmään,
vertaisiinsa ja opettajiin ja käyttää monipuolisesti draamapedagogiikan työtapoja

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Pariarviointi
Erikseen arvioitavaksi sovitut tehtävät
Opetusharjoittelu

Siirry alkuun