Draama eri oppimisympäristöissä (9 op)
Toteutuksen tunnus: KE00AC15-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2015 - 31.07.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.08.2015 - 31.07.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Esittävä taide (2008-2013)
- Toimipiste
- Hämeentie 161
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutusohjelma
Tavoitteet
Opiskelija syventää taidepedagogista ajatteluaan, hallitsee vähintään yhden draamamenetelmän ja osaa siirtää teoriaa käytännön työhön. Opiskelija tunnistaa oppimisprosessin dramaturgian ja osaa vaikuttaa siihen. Hän tunnistaa oman ohjaajuutensa vahvuuksia ja kehittämisen kohteita. Opiskelija tunnistaa erilaisia oppimisen tapoja sekä osaa tarjota ja vastaanottaa palautetta.
Sisältö
Syvennetään käsitystä draamasta oppimisen ja tutkimisen välineenä käytännön harjoittein ja teorioiden valossa. Sisältöinä oppimiskumppanuuksien rakentaminen, oppimistavoitteiden määrittely yhdessä yhteistyötahojen kanssa sekä draamatyöpajan suunnittelu.
Oppimateriaalit
Kurssin alussa sovittava kirjallisuus:
Artikkelit ja ryhmittäin valittu kirja
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelut
Luennot
Toiminnalliset/draamalliset työskentelyt
Ryhmätyöt
Ohjaus/opetusharjoittelut
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelupaikat:
Roihuvuoren ylä-aste
Metropolian musiikin opiskelijat
Oma kohde
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
12-13.12.2015
Kansainvälisyys
People`s Smart Culture- hanke on Euroopplainen, 6:n maan hanke. Osa hankkeeseen liittyvistä kokonaisuuksista toteutetaan englannin kielisenä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pitkä opetusharjoittelu jossakin sovitussa oppimisympäristössä.
Harjoitteluun liittyvä kirjallisuus ja harjoittelun raportointi sekä videolla että kirjallisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viimeisellä viikolla puretaan kirja- ja pedagogiikka tehtävät. Niiden valmisteluun ja opetusharjoittelun tekemiseen opiskelijan tulee varata aika kurssin kuluessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnot alkavat yhteisellä perehtymisellä opetuskokonaisuuteen.
Pelillisyys on yksi keskeinen sisältö, jonka sisältö liittyy Big History teemaan.
Kurssiin liittyy oman pedagogisen ajattelun esittely
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
1) osallistuu opetukseen ja suorittaa annetut tehtävät ja harjoittelut
2) osaa ottaa opettajan roolin ja osaa harjoitella draaman käyttöä oppimistilanteessa
3) osoittaa harjoittelussa tunnistavansa pedagogisen ajattelun peruskäsitteet sekä teoriassa että käytännössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
1) osallistuu aktiivisesti opetukseen, tehtävien tekemiseen ja käytännön harjoitteluun
2) osaa suunnitella omaa opetusosuuttaan ja arvioida omaa ja toisten opetusta sekä hyödyntää palautetta opetuksensa kehittämiseksi
3) osaa liittää draamallisen työtavan opetuksen tavoitteisiin ja tunnistaa hyvän kontaktin merkityksen opetustilanteessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
1) sitoutuu ja toteuttaa vastuullisesti opetus- ja oppimiskokonaisuutta ja vaikuttaa sen toteutumistapaan
2) osaa suunnitella oman opetusosuutensa sekä arvioida ja reflektoida opetuskokonaisuutta omasta, opiskelijan ja oppimisryhmän näkökulmasta
3) osaa toimia rakentavassa vuorovaikutussuhteessa oppimisryhmään,
vertaisiinsa ja opettajiin ja käyttää monipuolisesti draamapedagogiikan työtapoja
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Pariarviointi
Erikseen arvioitavaksi sovitut tehtävät
Opetusharjoittelu