XR-palveluiden muotoilu (15 op)
Toteutuksen tunnus: KD00DM99-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2021 - 31.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2021 - 10.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Viestinnän tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Turkka Loimisto
- Ale Torkkel
- Markku Luotonen
- Opintojakso
- KD00DM99
Tavoitteet
Opiskelija oppii palvelumuotoilun perusteet ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä XR-palveluiden ja -ympäristöjen kehityksessä ja toteutuksessa. Opiskelija osaa muotoilla ja toteuttaa interaktiivisia XR-ympäristöjä ja niiden käyttöliittymiä. Opiskelija ymmärtää hyvän käyttäjäkokemuksen merkityksen. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluun, käyttäjäkokemukseen ja käyttöliittymien suunnitteluun toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.
- palvelumuotoilun perusteet
- käyttöliittymäsuunnittelu
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnustyökalut ja XR-työkalut
- todellisen ympäristön mallintaminen virtuaalitilaan
- pelimoottoriosaaminen
- idean esittely ja myyminen
- XR-teknologiat, VR/AR/MR
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna opintojaksot ”XR Design 1”,” XR Design 2” ja “XR-tuotteen suunnittelu”.
Työmuodot
Kurssi toteutetaan projektiopintoina
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.