Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi (15 op)
Toteutuksen tunnus: KD00DM98-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.01.2020 - 27.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Viestinnän tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- kulu virtuaali::muotoilu
- Opintojakso
- KD00DM98
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää pelimoottorien mahdollisuudet ja niissä käytettäviin komponentteihin kohdistuvat suunnitteluvaatimukset. Opiskelija osaa toteuttaa pelimoottoria hyödyntäen itse suunnittelemaansa reaaliaikaista interaktiivista sisältöä erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi. Opiskelija osaa valita kulloiseenkin käyttötarpeeseen soveltuvan lähestymistavan ja työkalut. Opiskelija tuntee pelimoottorien ja reaaliaikaisen renderoinnin mahdollisuudet ja hyödyt sisällöntuotannossa ja tuotekehityksessä.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan pelimoottorien käyttöä ja reaaliaikaiseen renderoinnin mahdollisuuksia erilaisissa käyttötarkoituksissa. Opintojaksolla toteutetaan suunnittelutyö, joka mallinnetaan sopivilla 3D-ohjelmistoilla siirrettäväksi pelimoottoriin, jossa 3D-mallista muokataan interaktiivinen ja manipuloitavissa oleva kokonaisuus erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi.
- suunnitteluprosessi, ideointi, luonnostelu, aikataulutus ja projektinhallinta
- 3D-mallinnus ja visualisointi
- 3D-geometrian ja sisällön muokkaus pelimoottorikäyttöön.
- pelimoottorit, toimintaperiaatteet, käyttö, elementit, tekstuurit, valaistus, renderöinti
- interaktiivisuus, skripti- ja noodipohjaisen ohjelmoinnin perusteet
- julkaisualustat
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, CAD ja polygonimallinnus” (15 op).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.