Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset taidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000EA22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Annu Tuovila
Vastuuopettaja
Annu Tuovila
Opintojakso
K000EA22
Toteutukselle K000EA22-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on opiskelijan musiikkipedagogisen erityisosaamisen kehittäminen.

- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää pedagogisen toimintansa käytänteitä.
- Opiskelija osaa toteuttaa pedagogisesti jäsentyneitä vuorovaikutustilanteita erilaisten kohderyhmien kanssa.
- Opiskelija osaa rakentaa oppijan ja ryhmän vahvuuksia hyödyntävän oppimisprosessin.
- Opiskelija tuntee ajankohtaista pedagogista tutkimustietoa ja osaa hyödyntää sitä ammatillisessa toiminnassaan.
- Opiskelija tuntee ajankohtaiset musiikkialan opetussuunnitelmaperusteet, osaa analysoida niiden pedagogisia lähtökohtia ja soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö

Pedagoginen kehittämistyö. Ryhmän ohjaaminen. Oppijan ja ryhmän vahvuudet opetuksen lähtökohtana. Ajankohtainen pedagoginen tutkimustieto. Musiikkialan ajankohtaiset opetussuunnitelmat, perusteet ja sisällöt. Käytännön pedagogiset kokeilut.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on riittävät ammatilliset valmiudet saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää pedagogista toimintaansa. Opiskelija osaa toteuttaa pedagogisesti perusteltuja ja jäsenneltyjä vuorovaikutustilanteita. Opiskelija osaa ohjata ryhmää vahvuuksia huomioiden. Opiskelija tuntee ajankohtaista pedagogista tietoa ja musiikkialan opetussuunnitelmaperusteiden lähtökohdat sekä osaa hyödyntää niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää reflektoiden ja monipuolisesti pedagogista toimintaansa. Opiskelija osaa toteuttaa pedagogisesti perusteltuja oivaltavia vuorovaikutustilanteita monenlaisten ryhmien kanssa. Opiskelija osaa ohjata ryhmiä eri menetelmin ottaen yksilöiden ja ryhmän vahvuudet lähtökohdaksi. Opiskelija tuntee monipuolisesti ajankohtaista pedagogista tietoa ja musiikkialan opetussuunnitelmaperusteet sekä osaa soveltaa niitä analyyttisesti ammatillisessa toiminnassaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää reflektoiden ja monipuolisesti pedagogista toimintaansa ja musiikkipedagogiikkaa. Opiskelija osaa toteuttaa pedagogisesti perusteltuja ja poikkeuksellisen oivaltavia vuorovaikutustilanteita monenlaisten ryhmien kanssa. Opiskelija osaa ohjata monin eri menetelmin ryhmiä näkemään omat vahvuutensa ja kehittymään vahvuudet lähtökohtana. Opiskelija tuntee kattavasti ajankohtaista pedagogista tietoa ja musiikkialan opetussuunnitelmaperusteet sekä osaa analysoida kriittisesti niiden lähtökohtia ja muutostarpeita. Opiskelija osaa soveltaa pedagogista tietoa ja opetussuunnitelman lähtökohtia omassa toiminnassaan sekä yleisemmin musiikkipedagogiikan kehittämisessä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää pedagogista toimintaansa. Opiskelija osaa toteuttaa pedagogisesti perusteltuja ja jäsenneltyjä vuorovaikutustilanteita. Opiskelija osaa ohjata ryhmää vahvuuksia huomioiden. Opiskelija tuntee ajankohtaista pedagogista tietoa ja musiikkialan opetussuunnitelmaperusteiden lähtökohdat sekä osaa hyödyntää niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Siirry alkuun