Siirry suoraan sisältöön

XR-teknologiat (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-10108-R504TL334-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 30.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
13.01.2025 - 31.12.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Lapin ammattikorkeakoulu, Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 180
Toteutukselle C-10108-R504TL334-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Kykenet toteuttamaan erityyppisiä XR-teknologioihin pohjautuvia ratkaisuja kuten AR- (Augmented Reality), VR- (Virtual Reality) tai MR-sovelluksia (Mixed Reality). Osaat valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun.

Sisältö

Virtuaalitodellisuus XR (VR, AR ja MR) -sovelluksen suunnittelu ja toteutus Työkalun valitseminen XR-toteutukseen Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet Lisätyn todellisuuden vuorovaikutuksellinen hyödyntäminen

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen vaatii sinulta peliohjelmoinnin ja pelimoottoreiden perusteiden hallintaa.

Työmuodot

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan XR-kehityksen mahdollisuuksista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.

Aika ja paikka

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita. - AR Sovellukset (Model Viewer, Vuforia) - Photogrammetry - Unreal Virtual Studio - Unity3D - Virtual Reality - Unity3D 360 Photos

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana tehtyihin harjoitustehtäviin. Opintojakson arvosana on tehtävien keskiarvo. Arvosana 0, Tehtävien ka 0.00 - 2.00 Arvosana 1, Tehtävien ka 2.01 - 2.75 Arvosana 2 , Tehtävien ka 2.76 - 3.25 Arvosana 3, Tehtävien ka 3.26 - 3.75 Arvosana 4, Tehtävien ka 3.76 - 4.39 Arvosana 5, Tehtävien ka 4.40 - 5.00 Esimerkki 1: (Opintojaksolla esimerkissä 7 tehtävää) Opiskelija palauttaa 6 tehtävää , jotka arvioidaan arvosanalla 5, viimeinen tehtävä jää palauttamatta, joten viimeisen tehtävän arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((6*5)/7)=4.28) Arvosana opintojaksosta on 4 Esimerkki 2: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, molemmat on melkein täydellisesti toteutettuja ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 4, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((4+4+4)/7)=1.71) Arvosana opintojaksosta on 0 Esimerkki 3: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, täydellisesti tehtyinä ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 5, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((5+5+5)/7)=2.14) Arvosana opintojaksosta on 1

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun