XR-teknologiat (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10108-R504TL334-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 30.04.2026
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 31.12.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu, Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 180
- Opintojakso
- C-10108-R504TL334
Tavoitteet
Kykenet toteuttamaan erityyppisiä XR-teknologioihin pohjautuvia ratkaisuja kuten AR- (Augmented Reality), VR- (Virtual Reality) tai MR-sovelluksia (Mixed Reality). Osaat valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun.
Sisältö
Virtuaalitodellisuus XR (VR, AR ja MR) -sovelluksen suunnittelu ja toteutus Työkalun valitseminen XR-toteutukseen Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet Lisätyn todellisuuden vuorovaikutuksellinen hyödyntäminen
Esitietovaatimukset
Opintojakson suorittaminen vaatii sinulta peliohjelmoinnin ja pelimoottoreiden perusteiden hallintaa.
Työmuodot
Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan XR-kehityksen mahdollisuuksista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.
Aika ja paikka
Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita. - AR Sovellukset (Model Viewer, Vuforia) - Photogrammetry - Unreal Virtual Studio - Unity3D - Virtual Reality - Unity3D 360 Photos
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana tehtyihin harjoitustehtäviin. Opintojakson arvosana on tehtävien keskiarvo. Arvosana 0, Tehtävien ka 0.00 - 2.00 Arvosana 1, Tehtävien ka 2.01 - 2.75 Arvosana 2 , Tehtävien ka 2.76 - 3.25 Arvosana 3, Tehtävien ka 3.26 - 3.75 Arvosana 4, Tehtävien ka 3.76 - 4.39 Arvosana 5, Tehtävien ka 4.40 - 5.00 Esimerkki 1: (Opintojaksolla esimerkissä 7 tehtävää) Opiskelija palauttaa 6 tehtävää , jotka arvioidaan arvosanalla 5, viimeinen tehtävä jää palauttamatta, joten viimeisen tehtävän arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((6*5)/7)=4.28) Arvosana opintojaksosta on 4 Esimerkki 2: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, molemmat on melkein täydellisesti toteutettuja ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 4, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((4+4+4)/7)=1.71) Arvosana opintojaksosta on 0 Esimerkki 3: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, täydellisesti tehtyinä ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 5, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((5+5+5)/7)=2.14) Arvosana opintojaksosta on 1
Arviointiasteikko
H-5