Yhteisö- ja yritysviestinnän hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: LX00CA76-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2020 - 07.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.03.2021 - 20.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Henna-Liisa Palojärvi
- Kristiina Suihko
- Vastuuopettaja
- Anne Perkiö
- Ryhmät
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LXD18S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- LX00CA76
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tehdä yhteisö- ja yritysviestintää koskevia suunnitelmia. Opiskelija tuntee suomalaisen mediakentän ja osaa viestiä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti suomen ja englannin kielellä. Hän osaa hyödyntää sosiaalista mediaa ja muita verkkoviestinnän työkaluja. Opiskelija hahmottaa yritysviestinnän kokonaisuuden.
Sisältö
- Viestinnän suunnittelu
- Median kohtaaminen
- Digitaalinen viestintä
Aika ja paikka
Opetusta iltaisin klo 17- 20.45 ajalla 25.3. - 6.5.2021.
Oppimateriaalit
Forssell, Jarno & Laurila, Esa 2007. Hyvät mediasuhteet: myytit, todellisuus ja parhaat käytännöt. WSOYpro, Helsinki.
Juholin, Elisa 2013. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. Management institute of Finland MIF, Helsinki.
Juholin, Elisa 2009. Viestinnän vallankumous, Löydä uusi työyhteisöviestintä. WSOY, Helsinki.
Isotalus, Pekka & Jussila, Jari & Matikainen, Janne 2018. Twitter viestintänä. Ilmiöt ja verkostot. Vastapaino, Tampere.
Kantor, Irene 2007. Median ja yrityksen vuoropuhelu. Talentum, Helsinki.
Lappalainen, Juha & Laakso, Pekka 2011. Mediasuhteet. Vahvista ääntäsi. Infor, Helsinki.
Lohtaja-Ahonen, Sirke & Kaihovirta-Rapo, Minna 2012. Tehoa työelämän viestintään. Puhu kuulijalle, kirjoita lukijalle. 2., uudistettu painos. Sanoma Pro, Helsinki.
Matikainen, Janne & Lintula, Anni, & Malmelin, Nando & Jääskeläinen, Atte & Kolari, Erja & Rajalahti, Hanna & Hakala, Heikki & Väisänen, Kari & Uskali, Tero & Niiranen, Valtteri & Nieminen, Hannu 2011. Muuttuvat mediat - haasteelliset sukupolvet. Infor, Helsinki.
Stuart, Bonnye E.& Sarow, Marilyn S. & Stuart, Laurence 2007. Integrated Business Communication in a Global Marketplace. John Wiley & Sons, England.
Åberg, Leif 2000. Viestinnän johtaminen. Inforviestintä, Helsinki. (etenkin luku 9, yhteisöviestinnän suunnittelu)
+ muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, yhteistoiminnallinen työskentely, asiantuntijatyöpajat ja tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 30 t
Tehtävät 50 t
Muu itsenäinen työskentely 50 t
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot:
Orientointi ja ammatillisen osaamisen rakentaminen 5 op (viestinnän osuus) ja Liike-elämän viestintä 5 op tai vastaavat tiedot
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa
asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viestintäsuunnitelma kohdeyritykselle ja sen esittely 50 %
Perehtyminen valittuun mediaan ja median esittely ryhmässä 25 %
Yritysvierailut: osallistuminen vierailuille, perehtymistehtävät ennen vierailuja ja oppimispäiväkirja vierailuista 25 %
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusopinnot Liike-elämän viestintä 5 op ja Liike-elämän viestintä englanniksi 5 op tai vastaavat opinnot