Siirry suoraan sisältöön

Turvallisuus- ja laatuprosessien hallinta sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK77-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 55
Koulutus
Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Master's Degree Programme in Osteopathy
Toteutukselle S000DK77-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa luoda yhtenäisen terveydenhuollon laadun ja turvallisuuden viitekehyksen/tietopohjan hyödyntäen sekä kansallisia että kansainvälisiä ohjeita ja tieteellisiä lähteitä kriittisesti ja analyyttisesti
• osaa käyttää innovatiivisesti aiheeseen liittyviä käsitteitä ratkaistakseen terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun vaativia ongelmia
• osaa soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoa, kehittää innovatiivisia näkemyksiä tai ratkaisuja terveydenhuollon turvallisuuteen ja laatuun sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla
• osaa viestiä terveydenhuollon turvallisuudesta ja laadusta vakuuttavasti sekä suullisesti että kirjallisesti alan sisäisille ja sen ulkopuolisille yleisöille.

Sisältö

• Sosiaali- ja terveydenhuollon turvallisuus- ja laatujärjestelmät
• Standardit ja lainsäädäntö
• Laadun kehittämisen työkalut ja tekniikat
• Prosessinhallinta

Työmuodot

Luennot
Verkko-ohjaus
Omatoiminen työskentely
Ryhmätyö
Seminaareihin osallistuminen
Arvioitavan tehtävän suorittaminen

Aika ja paikka

Zoom
1.2. 16.15 -18
8.2. 16 - 18
15.2. 16.15 -18
1.3. 16.15 -18
8.3. 10 - 15 seminar

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Quality Management:
Ross, TK. 2013. Health Care Quality Management: Tools and Applications. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10822371 ,
Kros, JF. 2012. Health Care Operations and Supply Chain Management Strategy, Operations, Planning, and Control. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10641830
Scrivens, E. 2005. Quality, Risk and Control in Health Care. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10175244
Patient safety:
Vincent, C. 2010. Patient Safety (2nd Edition). http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10388342
Spath, Patrice L. 2011. Error Reduction in Health Care: A Systems Approach to Improving Patient Safety (2nd Edition). http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10452931
Braithwaite, Jeffrey ; Hollnagel, Erik; Wears, Robert L. 2013. Resilient Health Care. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10740212
Pauley, Judith A. 2012. Establishing a culture of patient safety: improving communication, building relationships, and using quality tools. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10929643
Articles/ Journals/ Publications:
- WHO: Conceptual Framework for the International Classification for Patient Safety
http://www.who.int/patientsafety/taxonomy/icps_full_report.pdf
- European Commission. 2014. Special Eurobarometer 411. PATIENT SAFETY AND QUALITY OF CARE.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

n/a

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Arvioitava työ tehdään omaan työkontekstiin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä vaan arvioitava yksilötehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo luennoilla, ryhmätöissä ohjauksissa ja seminaarissa.
Arvioitava tehtävä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

The student is able to gather, process, produce and evaluate information about health care safety and quality, to use concepts of the area of expertise systematically, to solve problems in the field of health care safety and quality based on research and guidelines on the field, to recognise and analyse foci of health care quality and safety at the local level and to communicate about health care safety and quality clearly both orally and in writing.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

The student is able to gather, process, produce and evaluate information about health care safety and quality through critical and extensive use of both national and international scientific sources;
to use concepts of the area of expertise correctly, to solve problems in the field of health care safety and quality based on up to date evidence, applying and combining information from different fields; to develop new viewpoints or solutions for health care safety and quality at national or international level and to communicate about health care safety and quality in a competent, clear and consistent manner both orally and in writing.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

The student is able to create a consistent framework/knowledge base for health care safety and quality making use of both national and international guidelines and scientific sources in a critical and analytical manner, to innovatively use the concepts of the area of expertise to solve demanding problems in the field of health care safety and quality where new knowledge and competence is created, to apply and combine information from different fields, to develop innovative insights or solutions into health care safety and quality both at national and international levels and to convincingly communicate about health care safety and quality both orally and in writing to audiences within the field or outside of it.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

The student has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.

Siirry alkuun