Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DW91-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2020 - 13.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00DW91
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä oppijan näkökulmasta sekä soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista ajatteluaan. Hän osaa hankkia omatoimisesti tietoa musiikkipedagogiikasta tehtävissä sovituista aiheista sekä käyttää luennoilla ja annetussa kirjallisuudessa syvenevää ymmärrystään oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän kykenee toimimaan vuorovaikutuksessa ja ryhmäkeskusteluissa rakentavasti ja osaa näissä huomioida myös toisten oppimista. Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja viedä näitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti erilaisissa ryhmätehtävissä.
Sisältö
Oppiminen osana yhteisön hyvän elämän rakentumista, musiikkitoiminnan ja oppimisen erilaiset muodot, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tunnistaa ja erotella luovan ryhmätoiminnan työtapoja, pedagogisia prosesseja -lähestymistapoja ja toimintaa. Hän kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä yhdistää niitä oppimaansa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä ryhmän päämäärää tukien. Hän osaa reflektoida kehittymistään pedagogina.
Työmuodot
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 9.00-11.15 HUOM MUUTOS!, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 muuttoon saakka Keski-Helsingin Musiikkiopiston 2. kerroksen Juhlasalissa. Ensimmäinen opetuskerta on to 14.1 kaikkien yhteinen MEGApäivä ja pe 15.1. oma ensimmäinen tunti, jolloin saatte viimeistään kevään vamukalukujärjestyksen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon monipuolisesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä liittyen elämänkulkuun ja ryhmän vuorovaikutukseen. Opiskelija osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.