Siirry suoraan sisältöön

Instrumentin pienryhmäopetus 1 ja improvisaation pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DM22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Toteutukselle KX00DM22-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Suoritettuaan opinnot opiskelija kykenee ohjaamaan ja opettamaan oman instrumenttinsa taitoja ryhmämuotoisessa opetuksessa. Opiskelija ymmärtää ryhmän dynamiikkaa, osaa ohjata oppivan ryhmän muodostumista ja tukea yksilöiden oppimista ryhmän avulla. Opiskelija tunnistaa oppimisen vaiheita ryhmässä ja yksilöissä. Hän osaa etsiä ja tuottaa ratkaisuja yksilön ja ryhmän oppimisen tilanteisiin.

Opiskelija osaa ohjata ryhmän luovaa musisointia ja improvisointia ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Hän osaa käyttää musiikin elementtejä luovalla tavalla opetuksessaan ja ohjata musiikillisen ja tyylillisen kontekstin huomioimiseen ryhmän improvisoinnissa. Hän tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin, osaa rohkaista ja antaa välineitä valmiuksien kehittämiseen.

Opiskelijalla on valmiudet tuottaa pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin, motivoida ja innostaa ryhmän jäseniä. Hän osaa antaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen.

Sisältö

Ryhmän kehitys, ryhmädynamiikka, eriyttäminen ryhmässä, instrumenttikohtaiset sisällöt, genrekohtaiset sisällöt. Opetusharjoittelu: pari- tai pienryhmäopetuksen ohjattu opetusharjoittelu (2 oppilasparia/pienryhmää). Observointi ja ohjattu reflektointi.

Esitietovaatimukset

Instrumentin yksilöopetus 3 -opintojakso tai vastaava osaaminen.

Työmuodot

Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset seminaarit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.
Myös hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus"

Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)

Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opetuspäiväkirjojen ja tehtäväpalautusten viimeinen palautuspäivä on 14.12.

Pop/jazz-opiskelijat palauttavat päiväkirjat Railille
raili.honkanen-korhonen@metropolia.fi

Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
kimmo.salonen@metropolia.fi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä paikkana AS522 tai Zoom, tilanteen mukaan.
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
Kaikkien luentojen yksityiskohtaiset tiedot löytyvät Google Drive-tiedostosta, jonka linkki löytyy tämän työtilan etusivulta.

Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. : Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S

Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle



HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)



Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Raili Honkanen-Korhonen
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista seminaareista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä, paikkana AS522.

Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S

Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle

HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)


Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista seminaareista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä paikkana AS522.

Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. : Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S

Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle
.

HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)


Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Raili Honkanen-Korhonen
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilasryhmän tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) pedagogisissa seminaareissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

- osallistuminen opetukseen
- oppivan ryhmän ohjaaminen opetusharjoittelussa, siihen liittyvät ohjaussessiot ja palaute
- oppimistehtävien suorittaminen annetussa aikataulussa

Siirry alkuun