Innovaatioprojekti, musiikin tutkinto-ohjelma (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3429
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2020 - 13.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.
Työmuodot
Kevät 2021
Innovaatio-opinnoissa opiskelija toteuttaa työelämälähtöisen, monialaisen innovaatioprojektin, jossa opitaan ja toteutetaan Metropolian innovaatioprosessin ns. työkalupakin vaiheet: 1) ryhmäytyminen 2) Ideointi 3) Projektisuunnitelma 4) Konseptivaihe 5) Prototypointi 6) Testaus 7) Toteutus-käyttönotto 8) Raportointi.
Projektit toteutetaan pienryhmissä.
Työmuodot: Innovaatio-opinnoissa tehdään
a) teoriamoduli 2 op. Itsenäinen tutustuminen materiaaliin: oppimistehtävien teko.
b) projektisuunnitelma 1 op. Suunnitelman kirjaaminen.
c) projekti ja siitä kirjoitetaan raportti (6 op). Innovoidun/suunnittellun prosessin toteutus (konsepti, prototyyppi/tuote/esitys)
d) projektin videoesittelytehtävä n. 5 -7-minuttia kestävä ns. pecha kucha -esittely. Prosessin raportointi: videoesittely ja loppuraportti.
Aika ja paikka
Aikataulut
Opetus keskiviikkoisin 9-12. Alkuluento Maanantaina 18.1.2020 klo 9-10:30. (vahvistamaton aika vielä 14.11.2020)
Ennakkotehtävä.
Keskiviikkopäivät:
20.1. 9-12 Oppimispäiväkirja. Visiointi, tiimiosaaminen. Whataya Can We Do?
27.1. 9-12 Idat ja niiden fokusointi. 25 ideaa.
3.2. 9-12 Lähtötilanteen kirkastaminen. Idean tiivis kuvaus: konseptit.
10.2.9-12 Projekti ja projektihallinta. Projektisuunnitelman teko. Omatoimista työskentelyä projektin parissa. Konkreettisen lopputuotten tekeminen alkaa.
10.3. 9-12 Välicheck tiimeittäin/aika tarkennetaan ryhmittäin. Konkreettinen hahmotelma kehittymissä tuotteesta, palvelusta, esityksestä, toiminnasta. Esitys-kokeilu-harjoittelu-testaus.
31.2. 9-12 Välicheck tiimeittäin/aika tarkennetaan ryhmittäin.
14.4. Projekti valmistuu, viimeistelyvaihe. Esittelyvideon tekeminen.
Viikko 16 (19.4. alkava viikko) -Minnofest -esittelyohjaus -erillinen aika.
28.4. Minnofest. Projektin esittely. Valmis tuote /prototyyppi. Jokin käyttöönotettu, hyödyllinen, lisäarvoa tuottava asia. Innovaation/proton esitys videoesittelynä. Oppimispäiväkirjan palautus. Aineiston luovutus tilaajalle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus koostuu seuraavista kokonaisuuksista: Osallistuminen luennoille ja oppimistehtävien hyväksytty palautus. Projektisuunnitelma, projekti, loppuraportti ja videoesittely.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.