Innostaminen yhteisössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL67-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2021 - 23.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Taina Valkeapää
- Jouni Piekkari
- Ryhmät
-
SXH18S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG18S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH19K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, päivä
- Opintojakso
- SX00DL67
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ihmisestä itsestä kumpuavan innostuksen merkityksen. Hän osaa kannustaa ja tukea yhteisöjä toimintaan ja aktiiviseen kansalaisuuteen. Opiskelija ymmärtää kulttuurisen demokratian merkityksen. Opiskelija osaa käyttää asiakasryhmälle sopivia osallistavia menetelmiä. Opiskelija oivaltaa ja osaa suunnitella innostamisen monivaiheisen, yhteisölliseen muutokseen tähtäävän prosessin.
Sisältö
Sosiokulttuurisen työn pedagoginen, kulttuurinen ja sosiaalinen ulottuvuus. Sosiokulttuurisen toiminnan periaatteita noudattavan projektin suunnittelu ja toteuttaminen. Osallistavat menetelmät ryhmän ohjauksessa ja ryhmän erityispiirteiden tunnistaminen. Pedagogisen suhteen luominen toiminnassa. Kulttuurinen demokratia.
Aika ja paikka
TEACHERS: Jouni Piekkari and Taina Valkeapää.
Due to Covid-19 This module contact teaching is held virtual in ZOOM.
However, in spring part of the lecture may be at Myllypuro Campus, but virtual participation will be possible.
CONTACT LESSONS:
Mon 22.3. at 8:30 - 11:45
Wed 31.3. at 12:30 - 16:00
Wed 7.4. 12:45 - 16:00
Wed 14.4. at 8:30 - 11:45
Wed 21.4. at 12:45 - 16:00
Wed 28.4. at 12:45 - 16:00
Mon 3.5. at 8:30 - 11:45
Tue 11.5. at 12:45 - 16:00
Wed 19.5. at 8:30 - 11:45 FINAL SEMINAR
Oppimateriaalit
List of English literature will be delivered in the beginning of the module.
Google translations of the method materials will be available of the materials below.
LITERATURE:
Nivala & Ryynänen 2019. Sosialipedagogiikka.
VERKKOSIVUT mm:
MOTIIVI - Nuorten tulevaisuusohjauksen uudet menetelmät (https://www.metropolia.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hankkeet/motiiv i)
Creating Positive Future FUTU (https://www.metropolia.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hankkeet/creating-positive-futur e)
PEILI - Löydä vahvuutesi tekoälyllä (https://peili.metropolia.fi
CONNEXT for Inclusion (http://www.connextforinclusion.eu/fi /)
www.tamaelama.fi
kepeli.metropolia.fi
Opetusmenetelmät
Practical and interactive method workshops in ZOOM
Theoretical and method introductions: Virtual Contact lessons (ZOOM)
Mobile Game platform activities; art, comics, drama etc.
Simulated group facilitation exercises
Reflection home groups (TEAMS)
Practical workshops with client groups (a mini-project).
Evaluation discussions
Literature and online materials
Guest lectures
Learning assignments in OMA
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
The module will be done in collaboration with Creating Positive Future FUTU and CONNEXT for Inclusion projects of Metropolia. These project develop practical, gamified and sociocultural methods for inclusion and education of youth (16-29 yrs). See more information in the links above.
The students will give practical workshops and learn to design gamified actitivities together with the clients by collaborative innovation methods. There will be also guest lectures by professionals from various organisations.
Kansainvälisyys
CONNEXT for Inclusion project. (see above).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact lessons and workshops 9 x 4hrs: 36 hrs
Literature and learning assignments 25 hrs
Project (planning, implementation and evaluation, report) 45 hrs
Lisätietoja opiskelijoille
Jaksolla opitaan sosiokulttuuisen projektityön taitoja sekä tutustutaan toiminnallisiin työmenetelmiin.
Erityisteemana kurssilla on osallisuus ja aktiivinen kansalaisuus.
Opintojaksolla sovelletaan luovia menetelmiä tutkimuksen ja innostamisen välineenä.
Opiskelijat tuottavat ohjauskokonaisuuden valitun yhteisön / asiakasryhmän tai niiden yhdistelmän kanssa yhteistyössä.
Perehdymme myös mobiilipelialustan (Seppo) mahdollisuuksiin innostamisessa.
Projektityö toteutetaan tiimeissä, joissa kullakin on oma asiakasryhmänsä (esim. nuoret aikuiset; maahamuuttajanuoret). Varhaiskasvatukseen suuntautuneet opiskelijat voivat työskennellä varhaiskasvatusikäisten ja/tai heidän huoltajiensa tai varhaiskasvatuksen työyhteisöjen kanssa.
Ohjaustyöskentelyä voidaan toteuttaa kontaktina ja/tai digitaalisena.
Opetusjaksolla perehdymme Sosiokulttuurisen innostamisen perusmenetelmien ohella erityisesti Tulevaisuussuunnittelun työmuotoihin, joita on kehitetty Metropolian PEILI - Löydä vahvuutesi tekoälyllä ja MOTIIVI - Nuorten tulevaisuuohjauksen uudet menetelmät -hankkeissa. Jaksolla vahvistetaan yksilö - ja yhteisöohjauksen taitoja. Osallistumme myös PEILI- JA NIKO-97 -hankkeiden loppuseminaarin toteutukseen lokakuussa.
Korona viruksen aiheuttaman poikkeustilan vuoksi opintojakson työmuodot tullaan vahvistamaan myöhemmin. Opintojakso toteutetaan joko lähiopetuksena tai virtuaalisesti etäopetuksena tai molempia toteutustapja hyödyntäen.
SISÄLTÖ ja TAVOITTEET:
Sosiokulttuurisen työn pedagoginen, kulttuurinen ja sosiaalinen ulottuvuus. Sosiokulttuurisen toiminnan periaatteita noudattavan projektin suunnittelu ja toteuttaminen. Osallistavat menetelmät ryhmän ohjauksessa ja ryhmän erityispiirteiden tunnistaminen. Pedagogisen suhteen luominen toiminnassa. Kulttuurinen demokratia.
JAKSON PÄÄTYTTYÄ OPISKELIJA:
Kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan itsenäisen sosiokulttuurisen innostamisen projektin.
ymmärtää sosiokulttuurisen innostamisen filosofiaa ja osaa soveltaa sen periaatteita käytäntöön
Opiskelija kykenee soveltamaan myös mobiilipelialustan (Seppoa tai vastaavaa digitaalista menetelmää innostamisen välineenä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 0-5
ARVIOINTIKRITEERIT
Opiskelija osaa:
kiitettävä (5)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Hyvä (4-3)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Tyydyttävä (2-1)
tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty (0)
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön