Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO80-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.08.2021 - 24.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sylvia Hakari
Eveliina Holmgren
Satu Hakanen
Ryhmät
SXH21K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00BO80
Toteutukselle SX00BO80-3023 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelijalla on perustiedot lapsen kehitysvaiheista ja lapsen kehityksen etenemisestä.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita, joka liittyvät lapsen varhaiskehitykseen. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu lapsuudessa.

Aika ja paikka

Opintojakson luennot ajoittuvat lyhyelle ajalle, joten tenttiin valmistautuminen on aloitettava ennen opintojakson alkua!

Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävän tekeminen. Ohjeistus tehtävään löytyy Omasta opintojakson tehtävistä ja sen voi aloittaa tekemään ennen lähiopetuksen alkua.

Opintojakson aikataulu (muutokset mahdollisia!):
23.08.2021 08.30 - 11.45 Opintojakson orientaatio
25.08.2021 12.45 - 16.00
31.08.2021 08.30 - 11.45
01.09.2021 08.30 - 11.44
07.09.2021 08.30 - 16.00
09.09.2021 08.30 - 11.45
23.09.2021 12.45 - 16.00 TENTTI
28.09.2021 08.30 - 11.45 Oppimistehtävien käsittely, pakollinen läsnäolo
Opetuksen lisäksi järjestetään vapaaehtoisia lukupiirejä Myllypuron kampuksella.

Oppimateriaalit

Kirjasta Nurmi,J.-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. ja Ruoppila, I. Ihmisen psykologinen kehitys -> ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista sivut 10-123 (sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus). Uusimmasta vuonna 2014 ilmestyneestä painoksesta s.14-112 JA 115-129. JA 139-141.

Santrock, John W. (2011, 2014 tai 2020) Child Development. McGraw Hill. Sections 2 and 4.

Lisäksi luentomateriaalit.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, ryhmätyö, vierailukäynti, havainnointitehtävä.

Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on etäopetuksessa, mutta myös lähiopetusta voi olla. Opetuksen lisäksi järjestetään vapaaehtoisia lukupiirejä Myllypuron kampuksella.


Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailukäynti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

23.09.2021 12.45 - 16.00 TENTTI

Uusintatenttiajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla satu.hakanen@metropolia.fi

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/ opintopiste = 135h

Sisällön jaksotus

ks. Lisätietoa

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on varhaiskasvatuksen polun valitseville. Opetus pidetään yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa.

Opintojakson luennot ajoittuvat lyhyelle ajalle, joten tenttiin valmistautuminen on aloitettava ennen opintojakson alkua!

Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävän tekeminen. Ohjeistus tehtävään löytyy Omasta opintojakson tehtävistä ja sen voi aloittaa tekemään ennen lähiopetuksen alkua.

Opintojakson aikataulu (muutokset mahdollisia!):
23.08.2021 08.30 - 11.45 Opintojakson orientaatio
25.08.2021 12.45 - 16.00
31.08.2021 08.30 - 11.45
01.09.2021 08.30 - 11.44
07.09.2021 08.30 - 16.00
09.09.2021 08.30 - 11.45
23.09.2021 12.45 - 16.00 TENTTI
28.09.2021 08.30 - 11.45 Oppimistehtävien käsittely, pakollinen läsnäolo
Opetuksen lisäksi järjestetään vapaaehtoisia lukupiirejä Myllypuron kampuksella.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein. Opintojakson opettajilla on oikeus muokata opintojaksoa perustellusti.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti + oppimistehtävä = 100%

Hylätty (0)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun