Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK35-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 14.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Janett Halonen
Mira Lönnqvist
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
SXI20K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00BK35
Toteutukselle SX00BK35-3015 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee itsestä huolehtimiseen, kotielämään, asiointiin, opiskeluun, työhön, leikkiin ja vapaa-aikaan liittyvän toiminnan ja osallistumisen kehityksen. Opiskelija tietää, miten taidot ja valmiudet kehittyvät. Hän tunnistaa myös, miten niiden kehitys on vuorovaikutuksessa toiminnan ja ympäristön kanssa. Opiskelija osaa toteuttaa arviointiprosessin erilaisten asiakkaiden kanssa ja erilaisissa konteksteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan toimintakykyyn ja toimintamahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää arviointitietoa toimintaterapian malleja käyttäen ja perustella ihmisen toimintaa niiden avulla. Opiskelija osaa käyttää toimintaa ja toiminnan analyysia arvioinnissa. Opiskelija osaa määritellä luotettavan arvioinnin tekijät. Hän osaa hakea tietoa toteuttamansa arvioinnin tueksi. Opiskelija kehittyy arvioinnin tulosten tulkinnassa ja dokumentoinnissa.

Sisältö

• Osallistumisen, taitojen ja valmiuksien kehitys sekä ympäristön vaikutus kehitykseen
• Toimintaterapia-arviointia jäsentävät mallit
• Taitojen ja valmiuksien arviointi
• Toimintalähtöinen arviointi ja toiminnan analyysi
• Standardoidut ja strukturoidut arviointimenetelmät
• Arvioinnin erityiskysymyksiä

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi

Työmuodot

Aktivoivat luennot (osittain verkossa), arviointivälineiden ja menetelmien koettelu ja ohjatut harjoitukset yksilöllisesti / pareittain / pienryhmissä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksoon liittyvä materiaali on Moodlessa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa toteutuksesta tehdään työelämäyhteistyössä.

Lasten toimintakyvyn arviointiin liittyviä harjoituksia tehdään yhteistyössä Pilke-päiväkotien kanssa (tai muu itse valittu pk), lisätietoa lähetetään ennen opintojakson alkua. Päiväkodissa toteutettava lasten arvioinnin oppimistehtävä toteutetaan pareittain ja jokainen opiskelijapari hakee itselleen päiväkodin yhteistyökumppaniksi. Oppimistehtävä sisältää vähintään kaksi (2) päiväkotikäyntiä, jotka on mahdollista toteuttaa ajalla 28.1-15.2.2021

Kansainväliset yhteydet

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t

Sisällön jaksotus

Löytyy Omasta

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä 7.1 alkaen: "LUKUKAUDEN ALOITTAVA TEHTÄVÄ" (Yksilö-ja ryhmäosuus), kts yst MOODLE. DL 18.1.2021.

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät H ja H-5.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Siirry alkuun