Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN10-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
27.10.2021 - 23.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Eeva Tawast
- Ryhmät
-
SXC20S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00BN10
Tavoitteet
Opiskelija toimii mielenterveys- ja päihdetyön moniammatillisessa tiimissä vanhustyön asiantuntijana. Hän tunnistaa ikäihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita. Opiskelijalla on valmiuksia kohdata eri tavoin vammainen tai päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen, ja tukea tämän hyvää vanhenemista ja osallistumista. Opiskelija tunnistaa vammaisen tai päihde- tai mielenterveysongelmien kanssa elävän ikäihmisen erityistarpeita ja tukee hänen hyvää arkeaan. Lisäksi hän ohjaa tämän tarvittaessa asianmukaisiin palveluihin.
Sisältö
Ikäihmisen erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä. Ikäihmisen mielenterveysongelmat (esim. masennus) ja niiden hoito. Ikäihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Päihdeongelman kanssa elävän ikäihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksiottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen. Mielenterveyslaki ja -palvelut. Päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut.
Vammaisen ikääntyneen ihmisen asema ja oikeudet. Ikääntyvä aisti-, liikunta- ja kehitysvammainen ihminen asiakkaana. Vammaispalvelut ja lainsäädäntö. Yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät ja apuvälineet.
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Sirpa Granö (SG?) ja vammaisuuden opetus/ Taina Valkeapää (TV); (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena, mutta koronatilanteen niin vaatiessa etänä, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
27.10.2021 12.45-16 MPC1001 ORIENTAATIO yhdessä (ET, SG, TV) ja aistivammaisuus (TV)
7.12. 12.45-16 MPA6010 vammaisuus (TV)
8.12. 8.30 - 11.45 MPA6010 mielenterveys (ET)
8.12. 12.45-16 MPA6010 päihdetyö (SG)
13.12. 8.30 - 11.45 MPA6010 päihdetyö (SG)
13.12. 12.45-16 MPA6010 mielenterveys (ET)
20.12. 12.45-16 MPA6010 mielenterveys ja kirjallisten tehtävien ohjaus (ET)
-
Opintojaksoon kuuluu lisäksi yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden itsenäisesti tai etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu joulukuussa: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti DL joulukuu
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL joulukuu
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen(, opintokäynti)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Sirpa Granö (SG?) ja vammaisuuden opetus/ Taina Valkeapää (TV); (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena, mutta koronatilanteen niin vaatiessa etänä, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
27.10.2021 12.45-16 MPC1001 ORIENTAATIO yhdessä (ET, SG, TV) ja aistivammaisuus (TV)
7.12. 12.45-16 MPA6010 vammaisuus (TV)
8.12. 8.30 - 11.45 MPA6010 mielenterveys (ET)
8.12. 12.45-16 MPA6010 päihdetyö (SG)
13.12. 8.30 - 11.45 MPA6010 päihdetyö (SG)
13.12. 12.45-16 MPA6010 mielenterveys (ET)
20.12. 12.45-16 MPA6010 mielenterveys ja kirjallisten tehtävien ohjaus (ET)
-
Opintojaksoon kuuluu lisäksi yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden itsenäisesti tai etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu joulukuussa: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti DL joulukuu
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL joulukuu
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Srpa Granö (SG) ja vammaisuuden opetus/ Taina Valkeapää (TV); (ohjaus kokonaan ETÄNÄ koronatilanteen vuoksi, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
Opintojaksoon kuuluu lisäksi yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden itsenäisesti tai etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu joulukuussa: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti DL joulukuu
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL joulukuu
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.