Vakavasti sairastuneiden hoitotyö ja vammaistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DD31-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2020 - 13.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.03.2021 - 16.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan potilaan oireenmukaista hoitotyötä ja tukea sekä potilasta että hänen läheisiään
- ymmärtää syöpää sairastavan potilaan hoitoprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät erityistarpeet
- osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta
- kykenee tunnistamaan ja kriittisesti arvioimaan toimintaansa ja toimintakäytänteitä vaikeasti sairaan potilaan hoitotyössä
- hallitsee vaikeasti sairaan potilaan hoitotyössä tarvittavien keskeisen terveysteknologian
- osaa toimia hoitotyön eettisten ohjeiden mukaisesti sekä arvioida niiden toteutumista hoitotyössä
Sisältö
Parantumattomasti sairaan potilaan hoitotyön prosessi
Kuolevan potilaan hoitotyö ja läheisten sosiaalinen tuki
Perhetilanteen arviointi ja moniammatillinen toiminta
Vammaisen potilaan hoitotyön ja kuntoutuksen erityispiirteet
Syöpää sairastavan potilaan hoitotyö ja keskeisimmät syöpäsairaudet
Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely vaikeasti sairaan potilaan hoitotyössä
Terveysteknologia
Työmuodot
Aktivoiva luento
Pakolliset asiantuntijaluennot ja opintokäynnit, joista kirjoitetaan reflektiopäiväkirja
Yhteistoiminnallinen oppiminen; pienryhmätyöt
Ohjattu työpajatyöskentely
Verkkokurssit
Laboraatiot ja simulaatio
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Mäki T. Asiakkaan arvokas kohtaaminen “kehitysvammainen TK:ssa” 17.6.2013:
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos.
Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca.
Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.
Terveyskylä-palliatiivinen talo: https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo
Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
WellmanE. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta 9.4. 2021
Uusintaa saa yrittää kaksi kertaa määriteltyinä uusintakertoina, sen jälkeen opintojakso suoritetaan uudelleen. Korotusta saa yrittää kerran seuraavassa mahdollisessa uusintakerrassa. Uusinta- ja korotustenttiin ilmoittaudutaan aina vastuuopettajan nimellä. Ohjeet uusintatenttiin ilmoittautumisesta löydät OMAsta.
Uusinta 1 SU202105 (vastuuopettaja Anne Vähänen)
Uusinta 2 SU202106 (vastuuopettaja Katri Kiiski)
Lääkelaskutentit: Lukujärjestyksen mukaisesti, infot orientaatiotunnin yhteydessä.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
42 tuntia kontaktiopetusta
93 tuntia itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
Teoriatunnit, joihin sisältyy oppimistehtäviä edellyttävät läsnäoloa.
Laboraatio-/simulaatiotunnit ovat osa toteutuksen pakollisia suorituksia ja näihin pukeudutaan asianmukaiseen suojavaatetukseen. Tunneilla noudatetaan aseptiikan opetuksessa annettua ohjeistusta.
Toteutuksen sisältö, oppimistehtävät ja arviointi tukevat Sairaanhoitajan ydinosaamisen valtakunnallisen loppukokeen (YleSH180op) edellyttämän osaamisen saavuttamista.
HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut ja laboraatiot/simulaatio tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen Asiantuntijuuden kehittyminen hoitotyössä- harjoittelua.
Ennen opintojakson aloittamista opiskelijalla täytyy olla suoritettuna Kliininen hoitotyö, Pitkäaikaisesti sairastuneiden hoitotyö, Akuutti hoitotyö: teoria ja harjoittelu sekä Lääkehoito 1 ja Lääkehoito 2, Gerontologinen hoitotyö - teoria.
AHOT: Opintojakso hyväksiluetaan kokonaan, jos opiskelija on suorittanut vastaavat korkeakouluopinnot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 0-5
Kivun hoito ryhmätehtävä 0-5
Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty)
Verkkokurssit ja itsenäiset yksilö-/pienryhmätehtävät (100%)
Laboraatio (100% läsnäolo)
Simulaatio (100% läsnäolo)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan