Varhaiskasvatustyön perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ77-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
- Opintojakso
- SX00BZ77
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä ja palveluita. Hän tuntee varhaiskasvatuksen moniammatillisen yhteistyöverkoston mahdollisuudet. Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lapsen osallisuuden mahdollistavaa orientaatiota toiminnassaan.
Sisältö
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) ja -toiminnan kokonaissuunnittelu. Palvelujärjestelmä ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen. Lapsen toiminnan kytkeminen lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Lapsikäsitykset. Lapsen kohtaaminen. Päivittäisen toiminnan suunnittelu, toiminnassa oppiminen. Oppimisympäristöt. Kulttuurien moninaisuus. Lasten osallisuus ja kasvatuskumppanuus.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Hujala, E. & Turja L- (toim.)(2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Tiivistelmät 13:2019.
Materiaaleihin voi tulla muutoksia. Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Miller L. Cable C. Goodliff, G. (2010). Supprting Children´s Learning in the Early Years. Routledge.
Singer, E. & De Haan, D. (2007).The social lives of young children. Play, conflict and moral learning in day-care groups. Amsterdam:SWP.
Early childhood education curriculum. Finnish National Agency of Education.
Quality indicators for early childhood education and care.Finnish education and evalauation centre. Summaries 16:2019.
English additional material will be announced before study unit begins.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
19.10.2020 8.30 - 11.30 MPA5018 Tentti
Uusintatenttien ajankohdat:ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x 27h = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus on opintojaksolla sekä suomensi että englanniksi. Luento on pääosin suomeksi, Materiaalit ovat kahdella kielellä. Opiskleijat saavat käyttää suomea tai englantia.
22.09.2020 klo 12.30-15.45 MPB 6023 Orientaatioluento (Yhteinen aloitus Oppiminen varhaislapsuudessa -kurssin kanssa)
19.10.2020 klo 8.30 - 11.30 MPA5018 Tentti
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.