Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DU76-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
19.10.2020 - 06.11.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Asta Lassila
- Vastuuopettaja
- Asta Lassila
- Ryhmät
-
SO11C20KAsiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opintojakso
- SO00DU76
Tavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle
2. Osaa viestiä palveluista yhteistyökumppaneille
3. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa
4. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuo-toisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
5. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvis-tamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
Sisältö
- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
- Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä
- Kehittämishaasteiden tunnistaminen ja kehittämisaloitteiden tekeminen
Aika ja paikka
syksy 2020
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki
Oppimateriaalit
Granholm, C. (2016). Socialwork in digital transfer-blending services for the next generation. (Hämtad 5.3.19). Saatavissa https://fskc.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf
Hirvilammi, T. (2015). Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroiminen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf?sequence=4
Kalliomaa-Puha, L., Kotkas, T. & Rajavaara, M. (toim.) (2014). Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Teemakirja 13. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45435/Harkittua.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kauppila, T., Kiiski, K, & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. Helsinki.
Kivistö, M. & Päykkönen, K. (toim.) (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7
Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla. Kirjoitamme verkkoon. Helsinki: Infor Oy.
Matthies, A-L. & Närhi, K. (2014). Ekososiaalinen lähestymistapa rakenteellisen sosiaalityön viitekehyksenä. Saatavissa https://www.researchgate.net/profile/Aila-Leena_Matthies/publication/266684413_Ekososiaalinen_lahestymistapa_rakenteellisen_sosiaalityon_viitekehyksena/links/56a0079808ae4af52546df40/Ekososiaalinen-laehestymistapa-rakenteellisen-sosiaalityoen-viitekehyksenae.pdf
Meristö, T. (1991). Skenaariotyöskentely yrityksen johtamisessa. Acta Futura Fennica No 3. Helsinki: VAPK-kustannus.
Metsämuuronen, J. (2000). Uuden vuosituhannen haasteet sosiaali- ja terveysalalla. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/305775030_Uuden_vuosituhannen_haasteet_sosiaali-_ja_terveysalalla
Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (2019). Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tallinna: Vastapaino.
SITRA. Ennakointi. Saatavissa https://www.sitra.fi/teemat/ennakointi/#ajankohtaista
SITRA, Tulevaisuuden terveydenhuolto. Saatavissa http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/SITRA-tulevaisuuden_terveydenhuolto_2022.pdf
Opetusmenetelmät
Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä x3
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely
Opiskelija on suorittanut kevään 2020 opinnot ryhmän mukana hyväksytysti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin
Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina
Mikäli opiskelija jostain syystä ei pääse osallistumaan yksittäiseen ähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivästä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
Lähipäivät 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija osaa viestiä palveluista asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Opiskelija osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa.
HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät:
APESTEK- analyysi
APESTEK- menetelmä
Blogi