Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DU74-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
09.03.2020 - 12.06.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Asta Lassila
- Vastuuopettaja
- Asta Lassila
- Ryhmät
-
SO11C20KAsiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opintojakso
- SO00DU74
Tavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiak-kaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
2. Osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vas-taamiseksi
3. Osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa mo-nialaista ja -ammatillista tiimiä
4. Osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen rajapinnoilla ja palvelujen integroin-nissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun jär-jestäjiin
Sisältö
- Monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja yhdyspintatyös-kentely käsitteenä ja toimintana
- Moniammatillista yhteistyötä määrittävä lainsäädäntö, omatyöntekijä ja vastuutyön-tekijä mallit
- Palvelujärjestelmäosaaminen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori)
- Asiakaslähtöinen ja eettinen ajattelutapa moniammatillisessa työskentelyssä
- Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu asiakkaan palvelujen suunnit-telussa
- Yhteistyöverkoston kartoittaminen
- Moniammatillisen työskentelyn menetelmät
Aika ja paikka
kevät 2020 toukokuu
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki
Oppimateriaalit
Keskeinen kirjallisuus
- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali– ja terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Isoherranen, K. (2012). Uhka vai mahdollisuus: Moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. (Väitöskirja)
- Mäkisalo-Ropponen, M. (2011). Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla.
- Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä.
- Tiilikka T., Majasaari H. & Saarikoski S. (toim.) (2018). Yhteistyössä toimien: käsityksiä monialaisuudesta ja moniammatillisuudesta sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 136, Seinäjoen ammattikorkeakoulu. URN: ISBN:978-952-7109-97-7
- Virtanen, P. (2011). Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali– ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekes.
- Kanste, O., Timonen, O., Ylitalo. K, & Kyngäs, H. (2009). Hoitajajohtoinen toimintamalli pitkäaikaissairaiden palveluohjauksessa. Englantilaisen community matron -mallin kuvaus. Hallinnon Tutkimus 2.2009.
- Alahuhta, M. & Niemelä, E. 2(017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:6-17.
- Mönkkönen, K & Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä
Luennot
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei uusintatenttejä
Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina
Opiskelija korvaa poissaolon lähipäivistä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija hallitsee moniammatillisen yhteistyön
HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Kaksi edeltävää opintojaksoa suoritettu hyväksytysti
Osallistuminen kontaktipäiviin (verkossa tai lähiopetuksessa), yksittäisen lähipäivän korvaus sovitusti, jos opiskelija ei osallistu
- Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina.
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty