Ihminen ympäristöissään (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK31-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.05.2020 - 17.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 18.10.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne Talvenheimo-Pesu
- Ryhmät
-
SXI20K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00BK31
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ympäristöä jäsentäviä toimintaterapian teoreettisia malleja. Opiskelija osaa yhdistää mielen ja kehon toiminnat sekä kulttuurin merkityksen toimintaan. Hän on tietoinen omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista ja tavoista. Opiskelija ymmärtää osallistumisen, yhteiskunnan ja ympäristön välisiä suhteita sekä tietää kestävän kehityksen periaatteet ja osa-alueet. Opiskelija osaa tarkastella ympäristön esteettömyyttä osallistumisen näkökulmasta.
Sisältö
• Kulttuurin vaikutus toimintaan
• Ympäristöä jäsentävät toimintaterapian teoreettiset mallit
• Osallistumisen esteet ja mahdollisuudet erilaisissa
toimintaympäristöissä
• Kotiympäristön arviointi
• Kestävä kehitys ja vastuu ympäristöstä
Aika ja paikka
Oppimisympäristönä oppilaitos ja Moodle.
Oppimateriaalit
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset:
Using occupational therapy models in practice : a fieldguide
Turpin, Merrill. ; Iwama, Michael K. 2011.
Townsend, E.A. & Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health, well-being and justice through occupation. CAOT.
Townsend E. (ed). 1997. Enabling Occupation: An Occupational Therapy Perspective. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists (CAOT).
Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykönen M. 2011. Sivut 207-216 (erityisesti ympäristö 214-216).
ICF, ympäristöosuus.
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, työryhmien vastuuttaminen ja sitouttaminen, työryhmä- ja työpajatyöskentely, työryhmäohjaus, tehtävän kehittyminen prosessissa. Kokemusten esittäminen ryhmässä.
Toteutus ohjeineen ja tehtävänantoineen on Moodlessa.
Lähiohjausta koululla ja Teamsissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työryhmätyöskentely ja kotikäynti vaativat yhteisen ajan organisointia.
Lisätietoja opiskelijoille
Varsinainen opintojakso julkaistaan Moodlessa.
Ennakkomateriaaliin perehtyminen tapahtuu valmistavan tehtävän yhteydessä. Valmistava tehtävä tehdään ennen opintojakson alkua.
4:n OPISKELIJAN TYÖRYHMÄT
Tehtävät toteutetaan 4 hengen työryhmissä. Nämä työryhmät on hyvä sopia ennen opintojakson alkua, jos vain mahdollista!
PÄÄTEHTÄVÄ ON KOTIKÄYNTI, jonka asiakkaan työryhmä HANKKII ITSE ennen opintojakson orientaatiota. Asiakkaan on hyvä olla työryhmälle vieras henkilö, jolla on tai on odotettavissa toimintakyvyn haasteita (ei liian haastavia kuten vaikea muisti- tai psyyk. häiriö). Jos henkilö löytyy tuttavapiiristä, kysykää s-postilla soveltuvuutta: anne.talvenheimo-pesu@metropolia.fi.
Alun orientaatio- / työryhmäpäivä sekä alustusten esityspäivä. Kotikäyntien jälkeen työryhmäohjaukset Skypessä luonnospajoissa sekä koostepäivä lopussa ovat pakollisia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Valmistava tehtävä hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Osallistumisen taso orientaatioon, työryhmien muodostamiseen, luonnospajaohjaukseen sekä tehtävän esittämiseen. Näissä opettaja arvioi opiskelijan sitoutumisen tasoa suhteessa omaan oppimiseensa ja antaa opintojakson edetessä palautetta, jotta opiskelijalle mahdollistuu oppiminen. Lopussa annetaan numero, joka on sama koko työryhmälle. Poikkeustilanteet arvioidaan erikseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioinnin kohteet:
Valmistava tehtävä hyväksytty
Osallistumisen taso:
orientaatioon
työryhmien muodostamiseen
luonnospajaohjaukseen
sekä tehtävän esittämiseen
Näissä opettaja arvioi opiskelijan sitoutumisen tasoa suhteessa omaan oppimiseensa:
Opiskelija on mukana aktiivisesti, esittää kysymyksiä ja mahdollisesti omia ratkaisujaan ja etsii erilaisia lähteitä tutkivalla otteella. Opiskelija on kriittinen oman oppimisensa suhteen ja etsii innovatiivisesti ratkaisuja käytännön tilanteissa, jotka eivät suju aina kuin Strömsössä.
Kirjallinen tehtävä on kirjoitettu perustuen tehtävänantoon, siinä on käytetty asianmukaisia lähteitä ja se on tehty laajan kirjallisen työn ohjeiden mukaan (Metropolia). Jokainen työryhmän jäsen on osallistunut tasapuolisesti kirjallisen tehtävän kirjoittamiseen ja tehtävän esittämiseen.