Ihmisen toiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK27-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
09.01.2020 - 15.04.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Riitta Keponen
- Vastuuopettaja
- Riitta Keponen
- Ryhmät
-
SXI20K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00BK27
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa omaa toimintaansa ja osaa antaa esimerkkejä itselleen merkityksellisestä toiminnasta. Lisäksi hän osaa nimetä toiselle merkityksellistä toimintaa ja osaa myös tarkastella sitä suhteessa annettuun toiminnananalyysimalliin. Opiskelija osaa selittää toimintaan osallistumisen merkitystä ihmisen elämässä ja vahvistaa omaa käsitystään toiminnan analyysistä.
Sisältö
• Toiminta ilmiönä
• Omakohtainen toiminta ja itselle merkityksellinen toiminta
• Toiminnan analyysi
• Toiminnallinen oikeudenmukaisuus
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123)Toiminnan terapeuttisen voiman malli.
Toimintaterapian nimikkeistö 2017
Christiansen, C. 1999. Defining Lives: Occupation as Identity: An Essay on Competence, Coherence, and the Creation of Meaning. American Journal of Occupational Therapy, 53 November/December, 547-558.
Hasselkus, B.R. 2006. The World of Everyday Occupation: Real People, Real Lives. AJOT 60 (6). 627-640.
Hocking Clare, 2009. The Challenge of Occupation: Describing the Things People do. Journal of Occupational Science, 16(3), 140-150.
Jonsson Hans, 2008. A New direction in the conceptualization and categorization of occupation. Journal of Occupational Science 15 (1) April, 3-8.
Pierce Doris, 2001. Occupation by Design: Dimensions, therapeutic power and creative process. American Journal of Occupational Therapy 55 (3), 249-259
Whalley Hammell K. R. 2014 Belonging, occupation, and human well-being: An exploration
Canadian Journal of Occupational Therapy, 81:39, 39-50
Opetusmenetelmät
Pienimuotoinen ennakkotehtävä, jonka palautus 9.1.2019 lähiopetuskerralle eli tuo mukana (tai jos et pääse tunneille riitta.keponen@metropolia.fi)
Luentomateriaali moodlessa.
Toimintapaja (1/2 ryhmä opiskelijat ohjaavat) 27.1. Ryhmä B ja 28.1. RyhmäA
Pari/pienryhmätehtävänä laaditaan esitys toisen toiminnan analyysistä ja esitetään ja osallistutaan aktiivisesti seminaarissa 10.2.
Kirjallinen kirjallisuuteen perustuva yksilötehtävä - Näkökulmiani toimintaan. Palautus 10.3.
Lopetus kerta 15.4. - Terapeuttisen toiminnan suunnittelu ja mahdollisuus keskustella arvioinnista
Tehtävien ohjaus Adobe connect pro kautta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaolo korvaaminen: oman seminaariosuuden tuottaminen videona (esim. screen o matic nauhotus, Poower point äänitettynä, u-tube video) ja muiden esitysten vertaisarviointi kirjallisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomen- ja englanninkielisen materiaalin käyttö välttämätöntä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävä, jonka palautus 9.1.2019 lähiopetuskerralle
9.1. Orientaatio: tehtävien ohjeet ja parien/pienryhmien jako
Toimintapaja päivän toiminnasta päättäminen.
Alustus: Toiminnan terapeuttinen voima malli (Pierce, 2001, 2003) - Ainulaatuisuuden osa-alue ja siihen vaikuttavat kontekstuaaliset ulottuvuudet.
Moodle materiaalien käyttö analyysin tukena.
Toiminnan analyysi pari/pienryhmätyönä.
10.2. Toiminnan analyysi esitykset seminaarissa - esitysten palautus arvioitavaksi.
27. tai 28.1. Toimintapajapäivät (1/2 ryhmällä toimintapaja/1/2ryhmällä hätäensiapu)
Kirjallisuuden käyttö (kts moodle) - Minun näkökulmiani toimintaan tehtävä - palautus viimeistään 10.3.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Semianaariesitys (pari/pienryhmä) toiminnan analyysistä 50%
ja yksilöllinen kirjallisuuteen perustuva kirjallinen tehtävä - Näkökulmiani toimintaan 50%.