Siirry suoraan sisältöön

Ihminen ympäristöissään (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK31-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00BK31-3014 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ympäristöä jäsentäviä toimintaterapian teoreettisia malleja. Opiskelija osaa yhdistää mielen ja kehon toiminnat sekä kulttuurin merkityksen toimintaan. Hän on tietoinen omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista ja tavoista. Opiskelija ymmärtää osallistumisen, yhteiskunnan ja ympäristön välisiä suhteita sekä tietää kestävän kehityksen periaatteet ja osa-alueet. Opiskelija osaa tarkastella ympäristön esteettömyyttä osallistumisen näkökulmasta.

Sisältö

• Kulttuurin vaikutus toimintaan
• Ympäristöä jäsentävät toimintaterapian teoreettiset mallit
• Osallistumisen esteet ja mahdollisuudet erilaisissa
toimintaympäristöissä
• Kotiympäristön arviointi
• Kestävä kehitys ja vastuu ympäristöstä

Työmuodot

Tutkiva oppiminen, työryhmien vastuuttaminen ja sitouttaminen, työryhmä- ja työpajatyöskentely, työryhmäohjaus, tehtävän kehittyminen prosessissa. Kokemusten esittäminen ryhmässä.
Toteutus ohjeineen ja tehtävänantoineen on Moodlessa.
Lähiohjausta koululla ja Skypessä.

Aika ja paikka

Oppimisympäristönä oppilaitos ja Moodle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Toimintaterapian mallit ja viitekehykset:
Using occupational therapy models in practice : a fieldguide
Turpin, Merrill. ; Iwama, Michael K. 2011.
Townsend, E.A. & Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health, well-being and justice through occupation. CAOT.
Townsend E. (ed). 1997. Enabling Occupation: An Occupational Therapy Perspective. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists (CAOT).
Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykönen M. 2011. Sivut 207-216 (erityisesti ympäristö 214-216).
ICF, ympäristöosuus.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työryhmätyöskentely ja kotikäynti vaativat yhteisen ajan organisointia.

Lisätietoja opiskelijoille

Varsinainen opintojakso julkaistaan Moodlessa.
Ennakkomateriaaliin perehtyminen tapahtuu valmistavan tehtävän yhteydessä. Valmistava tehtävä tehdään ennen opintojakson alkua.
4:n OPISKELIJAN TYÖRYHMÄT
Tehtävät toteutetaan 4 hengen työryhmissä. Nämä työryhmät on hyvä sopia ennen opintojakson alkua, jos vain mahdollista!
PÄÄTEHTÄVÄ ON KOTIKÄYNTI, jonka asiakkaan työryhmä HANKKII ITSE ennen opintojakson orientaatiota. Asiakkaan on hyvä olla työryhmälle vieras henkilö, jolla on tai on odotettavissa toimintakyvyn haasteita (ei liian haastavia kuten vaikea muisti- tai psyyk. häiriö). Jos henkilö löytyy tuttavapiiristä, kysykää s-postilla soveltuvuutta: anne.talvenheimo-pesu@metropolia.fi.
Alun orientaatio- / työryhmäpäivä sekä alustusten esityspäivä. Kotikäyntien jälkeen työryhmäohjaukset Skypessä luonnospajoissa sekä koostepäivä lopussa ovat pakollisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
Valmistava tehtävä hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Osallistumisen taso orientaatioon, työryhmien muodostamiseen, luonnospajaohjaukseen sekä tehtävän esittämiseen. Näissä opettaja arvioi opiskelijan sitoutumisen tasoa suhteessa omaan oppimiseensa ja antaa opintojakson edetessä palautetta, jotta opiskelijalle mahdollistuu oppiminen. Lopussa annetaan numero, joka on sama koko työryhmälle. Poikkeustilanteet arvioidaan erikseen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Siirry alkuun