Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DL80-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.03.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00DL80-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä varhaiskasvatuksen alueella. Hän tuntee lapselle ominaisia tapoja toimia ja osaa suunnitella niihin perustuvaa, lasta tukevaa toimintaa. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita.

Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.

Sisältö

Lapsuuden elämäntavat, kulttuurit ja kulttuuriset ristiriidat. YK:n lasten oikeuksien sopimus. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Lapselle ominaiset tavat toimia. Varhaiskasvatuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön pienten lasten kanssa. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Työmuodot

aktivoiva luento
work shopit
projektioppiminen
ohjatut harjoitukset
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen

Aika ja paikka

Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa
Opetus toteutetaan intensiivisesti 14.4.-20.5.2020

MUUTOKSET AIKATAULUUN MAHDOLLISIA

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

ilmoitetaan myöhemmin

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen projekti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 x 27 t = 270 t
lähiopetus
itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä

Elämänkulku ja moninaisuus
Kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunta elämänkulun tukena.
Työelämän englanti.
Projekti

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.
Opintojakso on tarkoitettu varhaiskasvatuksen polun valinneille.

Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja (varhaiskasvatus),
Satu Hakanen /varhaiskasvatus, projektin ohjaus
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Englanti: Liisa Jaakkonen
Musiikki: Resonaari
Katriina Rantala-Nenonen, sos.ped. luennot
Kevin Collet / liikunta
Seija Mäenpää / kuvataide

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
Lähiopetukseen osallistuminen vähintään 80%,
oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.

Opetuksen arviointi kts. opetussuunnitelman liitteessä Arviointikriteerit
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun