Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED88-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 02.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2025 - 18.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Digitaalisten mediapalveluiden tutkinto-ohjelma YAMK
Opettajat
Liisa Seppänen
Vastuuopettaja
Liisa Seppänen
Ryhmät
K1125S6
Digitaalisten mediapalvelujen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
KX00ED88

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 19.08.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
AR304 Oppimistila Venue
Ti 26.08.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 02.09.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
AR304 Oppimistila Venue
Ti 09.09.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 16.09.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 23.09.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
AR304 Oppimistila Venue
Ti 30.09.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 07.10.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 21.10.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
AR304 Oppimistila Venue
Ti 28.10.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 04.11.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 11.11.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
Online
Ti 18.11.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3007
AR304 Oppimistila Venue
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa konseptoida digitaalisen mediatuotteen tai -palvelun. Opiskelija tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä ja osaa valita kehitysprojektiin tarkoituksenmukaiset menetelmät. Opiskelija osaa arvioida käyttöliittymien käytettävyyttä. Opiskelija osaa analysoida mediapalveluiden ominaisuuksia suunnitellun käyttötarkoituksen näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan mediatuotteiden ja -palveluiden suunnittelu- ja kehitystyössä. Opiskelija tuntee digitaalisen mediajulkaisemisen teknologiaympäristöä ja osaa ottaa suunnittelutyössä huomioon teknologian rajoituksia ja mahdollisuuksia. Opiskelija osaa tarkastella media-alan tilaa ja tulevaisuutta analyyttisesti.

Sisältö

- luova suunnitteluprosessi
- digitaalisten mediapalveluiden suunnitteluprosessi
- käyttäjäkeskeinen suunnittelu
- käytettävyys ja käyttöliittymät
- media-alan tila ja kehitystrendit, esim. medialiiketoiminnan kenttä, teknologiaympäristö, arvoketjut ja ansaintalogiikat

Aika ja paikka

Koko ryhmän yhteiset tapaamiset tiistaisin lukujärjestyksen mukaan, näistä 5 lähitapaamista, 7 etätapaamista.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Oppimistehtävät yksilötyönä ja ryhmässä
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ryhmä- ja yksilöohjaus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja etäopetukseen osallistuminen 15 %
Itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät n. 45 %
Ryhmässä työskentely ja ryhmätehtävät n. 40 %

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa tuntevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä ja pystyvänsä käyttämään niitä omassa suunnittelutyössään. Opiskelija tunnistaa digitaalisten palveluiden käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti ja osaavansa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisella tavalla omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida digitaalisen palvelun käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta ja hyödyntää näitä taitoja omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä, reflektoida ja soveltaa oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä syvällisesti monipuolisesti ja osaavansa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisella ja innovatiivisella tavalla omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida digitaalisen palvelun käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta ja hyödyntää näitä taitoja luovasti omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä, reflektoida ja soveltaa oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti uutta tietoa tuottaen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osoittaa tuntevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä ja pystyvänsä käyttämään niitä omassa suunnittelutyössään. Opiskelija tunnistaa digitaalisten palveluiden käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät yksilötyönä
Oppimistehtävät ryhmätyönä
Jatkuva arviointi

Siirry alkuun