Siirry suoraan sisältöön

Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GF62-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 14.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
16.03.2026 - 23.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Ryhmät
SXD25S2
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00GF62
Toteutukselle SX00GF62-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät alaraajoihin vaikuttavat tule-sairaudet ja osaa kuvata niiden syntymekanismit ja erotusdiagnoosit. Opiskelija ymmärtää akuutti- ja rasitusvammojen eroavaisuudet ja yleiset syntymekanismit. Opiskelija tunnistaa keskeisiä nilkan ja jalkaterän biomekaanisia poikkeamia syntymekanismeineen. Opiskelija ymmärtää alaraajan toiminnallisten ja rakenteellisten mekanismien merkityksen alaraajojen ongelmien synnyssä. Opiskelija tuntee jalkaterapiassa käytettäviä arviointimenetelmiä. Opiskelija harjaantuu eri alaraajaongelmien tutkimiseen, ennaltaehkäisyyn, kuntoutus- ja hoitomenetelmiin ja asiakkaan ohjaukseen. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen yhdessä muiden tule-asiakkaiden hoitavien tahojen kanssa. Opiskelija osaa tunnistaa vaaralliset ”red flag” -oireet ja ohjata asiakkaan jatkohoitoon.

Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun sekä nivelten mobilisoinnin perusperiaatteet ja ymmärtää niiden käyttöaiheet eri alaraajaongelmien kuntoutuksessa.

Sisältö

- Nilkan ja jalkaterän rakenne, biomekaniikka ja toimintahäiriöt
- Toimintahäiriöiden arviointimenetelmät
- Akuutti- ja rasitusvammat
- Tuki- ja liikuntaelinsairauksien etiologia
- Erotusdiagnoosit
- Tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäisy ja hoito
- Nivelrikko
- Osteoporoosi
- Hengitys-, verenkierto-, imusolmuke-, sukuelin- ja suolisto-oireet, joihin jalkaterapeutin tulee reagoida
- Red flags
- Terapeuttisen harjoittelun ja nivelten mobilisaation perusteet
- Motorinen kontrolli ja oppiminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa
- kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
- kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmä ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia (5op)
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet (5op)

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät alaraajoihin vaikuttavat tule-sairaudet ja osaa kuvata niiden syntymekanismit ja erotusdiagnoosit. Opiskelija ymmärtää akuutti- ja rasitusvammojen eroavaisuudet ja yleiset syntymekanismit. Opiskelija tunnistaa keskeisiä nilkan ja jalkaterän biomekaanisia poikkeamia syntymekanismeineen. Opiskelija ymmärtää alaraajan toiminnallisten ja rakenteellisten mekanismien merkityksen alaraajojen ongelmien synnyssä. Opiskelija tuntee jalkaterapiassa käytettäviä arviointimenetelmiä. Opiskelija harjaantuu eri alaraajaongelmien tutkimiseen, ennaltaehkäisyyn, kuntoutus- ja hoitomenetelmiin ja asiakkaan ohjaukseen. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen yhdessä muiden tule-asiakkaiden hoitavien tahojen kanssa. Opiskelija osaa tunnistaa vaaralliset ”red flag” -oireet ja ohjata asiakkaan jatkohoitoon.

Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun sekä nivelten mobilisoinnin perusperiaatteet ja ymmärtää niiden käyttöaiheet eri alaraajaongelmien kuntoutuksessa.

Sisältö

- Nilkan ja jalkaterän rakenne, biomekaniikka ja toimintahäiriöt
- Toimintahäiriöiden arviointimenetelmät
- Akuutti- ja rasitusvammat
- Tuki- ja liikuntaelinsairauksien etiologia
- Erotusdiagnoosit
- Tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäisy ja hoito
- Nivelrikko
- Osteoporoosi
- Hengitys-, verenkierto-, imusolmuke-, sukuelin- ja suolisto-oireet, joihin jalkaterapeutin tulee reagoida
- Red flags
- Terapeuttisen harjoittelun ja nivelten mobilisaation perusteet
- Motorinen kontrolli ja oppiminen

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia (5op)
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet (5op)

Siirry alkuun