Siirry suoraan sisältöön

Strateginen ja muutoksen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00FG20-3007

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
20.09.2025 - 25.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Helena Kuusisto-Ek
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
MUVA25S
Muutosvalmentaja 25S
Opintojakso
LY00FG20
Toteutukselle LY00FG20-3007 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää strategisen johtamisen kokonaisuuden ja esihenkilön roolin yrityksen strategian luomisessa ja toteuttamisessa. Hän tuntee strategisen johtamisen teoriat ja työkalut ja osaa edistää strategioiden toimeenpanoa toimintaympäristöön soveltuvin keinoin.

Opiskelija tuntee muutosjohtamisen teoriat ja osaa soveltaa niitä organisaation muutostilanteissa. Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa transformatiivisen johtamisen periaatteita työyhteisön muutoksissa.

Sisältö

* Tulevaisuuden ennakointi osana strategiatyötä
* Strategisen johtamisen kokonaisuus strategian laadinnasta sen toteutukseen
* Strategisen johtamisen työkalut
* Muutosjohtamisen teoriat ja työkalut
* Transformatiivinen johtaminen muutosten tukena

Aika ja paikka

Verkkototeutus.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.
https://metropolia.zoom.us/j/64593918870

Tapaamiset
lauantai 20.9.2025 klo 10-14
lauantai 18.10.2025 klo 10-14
lauantai 25.10.2025 klo10-14

Opintojakson ensimmäisellä kerralla käydään läpi osaamistavoitteet, sisällöt,kirjallisuus, opintojakson suoritus ja arviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on opiskelijalle 27 h per opintopiste, joka jakaantuu seuraavasti:

Lähiopetus verkossa 21 h
Vertaistyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 74 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson ensimmäisellä kerralla käydään läpi osaamistavoitteet, kirjallsiuus, toteutus, arviointi ja muut käytännön asiat.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä arvosana (K5) edellyttää oppimistehtävissä laajaa ja monipuolista perehtymistä opintojakson teorioihin ( vähintään kaksi kirjaa ja 4-6 artikkelia), niiden analyyttista pohdintaa ja kykyä soveltaa teorioita käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä ilmenee opiskelijan kyky muodostaa kokonaisnäkemys tarkasteltavasta asiasta. Kiitettävä oppimistehtävä sisältää myös oman oppimisen monipuolisen reflektion.

Hyvä arvosana (H4-H3) edellyttää oppimistehtävissä monipuolista perehtymistä opintojakson teorioihin, sekä pohdintaa ja soveltamista käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä syntyy osittainen käsitys tarkasteltavasta asiasta ja omaa oppimista on pohdittu jonkun verran.

Tyydyttävä arvosana (T2-T1) edellyttää osittaista perehtymistä opintojakson teorioihin ja jonkin verran kykyä kytkeä asiat käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävissä on käsitelty asioita, mutta kokonaisuus on jäsentymätön ja omaa oppimisen pohdintaa on vähän.

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto

Siirry alkuun