Johdatus oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen, vamuka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00GB90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Minna Lamppu
- Ryhmät
-
KXF25S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
-
KXF25S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00GB90
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija kykenee ymmärtämään, että jokaisella oppijalla ja osallistujalla on yksilöllisiä tarpeita ja kykenee etsimään sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä niihin vastaamiseksi. Opiskelija ymmärtää moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden lähtökohtia. Hän pyrkii hyödyntämään musiikkipedagogin osaamistaan sensitiivisesti kunkin oppijan kokemusmaailmaa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arvostaen.
Opiskelija pyrkii luomaan ympäristöjä, joissa kaikki voivat tuntea itsensä arvostetuiksi ja osaksi yhteisöä, riippumatta heidän taustastaan tai henkilökohtaisista piirteistään. Hän tunnistaa myös erilaisia tuen tarpeita oppimisessa. Opiskelija kykenee yhdistämään teoreettista tietoa käytännön tilanteisiin, ja reflektoimaan omaa oppimistaan.
Sisältö
Oppijalähtöinen ja inklusiivinen musiikkikasvatus, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden kysymykset. Kielitietoinen, kulttuurisensitiivinen ja moninaisuutta arvostava ohjaus ja opetus. Reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus perjantaisin klo 9.00-11.15 (AS102). Tarkempi ohjelma vamukalukkarista. Opinnot alkavat yhteisellä Megapäivällä 28.8.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johdatus oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen (5 op), Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1 (5 op) sekä Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit (5 op) -opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetusta ma (13.00-15.30), to (9.00-11.15) ja pe (9.00-11.15).
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa ja osaa eritellä oppijalähtöisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa ottaa luovan toiminnan suunnittelussa huomioon jokaisen oppijan ja osallistujan yksilölliset tarpeet ja tavat olla ja oppia. Opiskelija osaa huomioida yhdenvertaisuuden periaatteita ja merkitystä ryhmätoiminnassa ja oppimisessa. Opiskelija tunnistaa ihmisten ainutlaatuisuuden, erilaisten ajattelutapojen, maailmankuvien ja elämäntarinoiden ymmärtämisen merkitystä monimuotoisen yhteisön rakentamisen ja oppimisen edellytyksenä.
Opiskelija osaa käyttää sensitiivisen pedagogiikan lähestymistapaa oppijoiden kokemusmaailman, kielellisen ja kulttuurisen taustan huomioimiseen. Hän osaa hyödyntää inklusiivisia opetusmenetelmiä, jotka edistävät yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta kaikille oppijoille.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, perustuu läsnäoloon tunneilla
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.