Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GH30-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Arja Liinamo
Johanna Kivikangas
Vastuuopettaja
Johanna Kivikangas
Ryhmät
S1925S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000GH30

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 23.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi S000GH30-3001
To 06.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi S000GH30-3001
To 20.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi S000GH30-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää systemaattisen ja teoriaperustaisen suunnittelun merkityksen terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä ja arvioinnissa
- tuntee ja osaa soveltaa terveyden edistämisen suunnittelumalleja
- tuntee keskeiset terveyskäyttäytymistä ja terveysneuvontaa koskevat teoriat ja mallit
- osaa soveltaa teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa väestön terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Sisältö

Terveyden edistämisen suunnittelumallit
Käyttäytymisen muutoksen ja terveysneuvonnan yksilö- ja yhteisötason teoriat ja mallit
Voimavaraistava ja asiakaslähtöinen terveyden edistäminen

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025, Periodi 2, Zoom toteutus, Moodle -työtila (Terveyden edistäminen YAMK, 2025). Moodle työtila https://moodle.metropolia.fi/my/ S1925S6 Terveyden edistäminen YAMK, etäluennot

Oppimateriaalit

Kirjallisuus. Ydinosaaminen:

1. Absetz P ja Hankonen N. 2017. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään
terveellisiä elämäntapoja? Aikakauskirja Duodecim 2017;133(10):1015-21.
2. Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. (2013). Health promotion theory. 2nd ed.
Maidenhead: Open University Press. Metropolian kirjasto. Section II, Chapter 5. E-kirja
Metropolian kirjasto.
3. Nutbeam, D., & Harris, E. (2004). Theory in a nutshell: A practical guide to health promotion
theories (2nd ed.). McGraw-Hill. Metropolian kirjasto
4. Patja K, Absetz P, Rautava P (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. 2022. Luvut
13-16 , 42 sekä 43, Metopolian kirjasto, myös e-kirjana.
5. Cross, Woodall, Green (eds) 2024. Green & Tones' health promotion: planning &
strategies, SAGE Publications Ltd 2024. 5th edition, E-kirja, Metropolian kirjasto. Teoksen
opintojaksolle liittyvät osat tarkennetaan.



Opintojakson alussa osoitettu kirjallisuus Moodle työtilassa https://moodle.metropolia.fi/my/. Terveyden edistäminen YAMK, 2025. Opiskelijoille lähetetään aloitusinfo noin viikkoa ennen totuetuksen alkamista.

Opetusmenetelmät

Orientaatiotehtävä
Etäluennot, Zoom: 8 tuntia 23.10 ja 4 tuntia 20.11.
Itsenäinen ja pari-/pienryhmäopiskelu
Oppimistehtävät 23.10 - 20.11.2025
Työpajat : 4 tuntia 6.11.25 ja 4 tuntia 20.11.25

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

THL, HUS

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti. Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen kahdesti palauttamalla itsenäisesti suoritetun oppimistehtävän saman tai seuraavan periodin aikana.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op. = 5 x 27 tunta = 135 tuntia
Etäopetus: 20 tuntia. Itsenäinen sekä pari-/pienryhmäopiskelu 115 tuntia,

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opintojaksoon orientoivalla ennekkotehtävällä 20.10.2025.
Etäluennot, Zoom: 23.10.25 klo. 9-16 ja 20.11.25 klo. 13-16
Oppimistehtävät, Itsenäinen ja pari-/pienryhmäopiskelu 23.10.25 - 20.11.25
Työpajat : 6.11.25 klo. 9-12 ja 20.11.25 klo. 9-12.

Lisätietoja opiskelijoille

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää orientoivan ennakkotehtävän sekä opintojaksokuvauksen mukaisten oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Siirry alkuun