Terveyden edistäminen kansainvälisesti (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GH29-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Pirjo Vesa
- Johanna Kivikangas
- Vastuuopettaja
- Pirjo Vesa
- Ryhmät
-
S1925S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000GH29
Tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee terveyden edistämisen rakenteet, organisaatiot ja ohjelmat kansallisesti ja kansainvälisesti
- ymmärtää terveyden edistämisen ja kestävän kehityksen globaalit trendit ja haasteet sekä keinoja niihin vastaamiseksi
- ymmärtää ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin sekä ympäristön ja luonnonjärjestelmän kestävyyden keskinäisen riippuvuuden
- tunnistaa keinoja vaikuttaa kestävyyteen terveyden edistämisen kautta
Sisältö
Terveyden edistämisen organisaatiot, ohjelmat ja toimijat kansainvälisesti ja kansallisesti
Kestävän kehityksen toimintaohjelma ja tavoitteet (Agenda 2030) terveyden edistämisen näkökulmasta
Globaalit terveyden ulottuvuudet, käsitteet ja ilmiöt kuten Planetaarinen terveyden edistäminen (Planetary health), kaupunkiterveys (Urban health)
Terveyden edistämisen keinoja kestävyyden näkökulmasta
Aika ja paikka
Periodit 2 ja 3: Marraskuu 2025 - helmikuu 2025
Oppimateriaalit
Tarkentuu kesäkuun 2025 aikana
Grotenfelt-Enegren, M., Holmström, C. & Laisi, J. 2023. Planetaarinen terveys toimii siltana ihmisen
terveyden ja kestävyyden edistämisen välillä. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2023;139(10):835-42. Linkki: https://www.duodecimlehti.fi/duo17695
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim, s. 390-427.
Shiyu Liua, Meichen Suna , Na Zhang et al. (2024). Shaping global health promotion: a comprehensive
analysis of the 10 Global Conferences on Health Promotion Conferences (1986?2021). Global Health
Journal, Volume 8, Issue 2, June 2024, Pages 91-96. https://www.sciencedirect.com/journal/globalhealth-journal/vol/8/issue/2
Health for All Policies: The Co-Benefits of Intersectoral Action, 2024, European observatory. Cambridge University, 2025. Health for All Policies: The Co-Benefits of Intersectoral Action
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Luento
Etäopetus
Ryhmäohjaus
Osallistavat menetelmät
Seminar
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti ja hyväksytyn kerran. Hylätyn toteutuksen osan voi uusia vain kerran. Uusinta periodilla 3 tai 4. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.
Exam - sähköinen tenttijärjestelmä
Syyslukukaudella 2025 ei YAMK Terveys opintojaksoille oteta toistaiseksi käyttöön Exam-tenttijärjestelmää
Tenttien pisterajat
Mahdollisten Moodlessa toteutettavien numeerisesti tai hyväksytty/hylätty arvosanalla arvioitavien verkkotenttien hyväksytyllä arvosanalla (tyydyttävä) tulee saada ½ (50 %) oikein. Tyydyttävä taso tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.
’
Kansainvälisyys
Prosessissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
Toteutuksen kokonaistuntimäärä on 135 tuntia.
Itsenäisen opiskelun määrä on 115 tuntia.
Kontaktiopetuksen määrä on 20 tuntia.
Sisällön jaksotus
• Terveyden edistämisen organisaatiot, ohjelmat ja toimijat kansainvälisesti ja kansallisesti
• Kestävän kehityksen toimintaohjelma ja tavoitteet (Agenda 2030) terveyden edistämisen näkökulmasta
• Globaalit terveyden ulottuvuudet, käsitteet ja ilmiöt kuten Planetaarinen terveyden edistäminen (Planetary health), kaupunkiterveys (Urban health)
• Terveyden edistämisen keinoja kestävyyden näkökulmasta
Lisätietoja opiskelijoille
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät 0-5
Läsnäolo kontaktiopetuksessa (100%)
Oppimistehtävät sisältävät erilliset oppimistavoitteiden pohjalta luodut arviointimatriisit. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti (0–5) arvioitavien tehtävien keskiarvosta.
Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2)
• Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4)
• Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
• Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
• Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.