Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000GH28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
9 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Arja Liinamo
Jaana Seitovirta
Johanna Kivikangas
Vastuuopettaja
Jaana Seitovirta
Ryhmät
S1925S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000GH28

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 20.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000GH28-3001
To 21.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000GH28-3001
To 11.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000GH28-3001
To 25.09.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000GH28-3001
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000GH28-3001
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000GH28-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja toiminta-alueet sekä eettisen perustan
- osaa soveltaa positiivista ja voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- ymmärtää kansalaisten osallistamisen merkityksen terveyden edistämisessä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa

Sisältö

Terveyden edistämisen käsitteet, periaatteet ja eettiset arvot
Terveyskäsitykset
Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja toiminta-alueet
Salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
Ihmisten osallistaminen terveyden edistämisessä
Terveyden determinantit, väestöryhmien väliset terveyserot ja tarpeiden tunnistaminen

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025, periodit 1 ja 2. Moodle työtila https://moodle.metropolia.fi/my/ S1925S6 Terveyden edistäminen YAMK, etäluennot Zoom

Oppimateriaalit

Kirjallisuus: Ydinosaaminen
• Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. (2013). Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, s.3-61. E-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
• Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C., Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. (2022). Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing. E-kirja löytyy Metropolian kirjastosta. Osa V, kappaleet 27–35 ja Osa VI kappaleet 36–44.
• Patja, K., Absetz, P., & Rautava, P. (2022). Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim, s.12–149.
• THL Verkkosivut, Osallisuuden edistäminen
• Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2023: Osallisuuden edistäjän opas, Ohjaus/2023, THL.

Opetusmenetelmät

Etäluennot (Zoom) klo 9-16 x 2, ryhmäohjaukset (Zoom) x 2, loppuseminaari (Zoom) x 1 klo 9-16
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät:
1.Orientoiva tehtävä/yksilötehtävä
2.Salutogeneesi tehtävä/ryhmätehtävä
3.Näyttöön perustuva tiedonhaku/ryhmätehtävä
4.Osallistaminen keskustelutehtävä/yksilötehtävä
5. Oppimisen reflektointi/yksilötehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti palauttamalla itsenäisesti suoritetut oppimistehtävät 17.-23.11.2025. Toinen opintosuorituksen (opintojakson) uusintamahdollisuus on 1.-7.12.2025. Hylätyn toteutuksen osan voi uusia vain kerran 17.-23.11.2025. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 27h x 10 = 270h
Etäopetus ja ryhmäohjaus 22h, itsenäinen opiskelu ja oppimisen syventäminen sisältäen yksilö- ja ryhmätehtävät 248h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa orientaatio opintojaksoon ennakkotehtävällä 14.8.2025.

Etäluennot Zoom
20.8.2025 klo 9–12
21.8.2025 klo 9–16
11.9.2025 klo 9–12
Ryhmäohjaukset 25.9 klo 12.00–16.00 Zoom
Seminaari 21.10. 2024 klo 9–16 Zoom
Pienryhmäkeskustelut 7.11.2025 klo 9–16 Zoom

Lisätietoja opiskelijoille

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksokuvauksen mukaisten oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.Oppimistehtävät sisältävät erillisen arviointimatriisin pohjautuen osaamisen tavoitteisiin. Opintojakson arvosana muodostuu ryhmätehtävän arvosanasta (0–5).Opintosuoritus arvioidaan osaamista kuvaavalla asteikolla kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) tai perustellusta syystä jaolla hylätty/hyväksytty.

Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Siirry alkuun