Siirry suoraan sisältöön

Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GH34-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Riitta Vilkko
Maija-Riitta Jouhki
Sari Haapio
Vastuuopettaja
Sari Haapio
Ryhmät
S2625S6
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Opintojakso
S000GH34

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 09:30 - 16:00
(6 t 30 min)
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001
MPB6007 Oppimistila
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001
MPC1001 Showroom
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001
MPB6007 Oppimistila
Ti 25.11.2025 klo 10:30 - 16:00
(5 t 30 min)
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001
MPC5014 Oppimistila
Ke 17.12.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001
MPB6007 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- opiskelijalla on kattavat tiedot näyttöön perustuvan ja naislähtöisen synnytyksen ja synnytyksen aikaisen kätilöhoidon laadun ja tehokkuuden kehittämisestä.
- opiskelija osaa soveltaa synnyttäjän hoitoon kehitettyjä kansallisia ja kansainvälisiä teoreettisia malleja ja hoitosuosituksia
- opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveysteknologian hyödynnettävyyttä synnyttäjän ja syntymän hoidossa
- opiskelija osaa kehittää uusia naislähtöisiä käytäntöjä ja toimintamalleja synnyttäjän ja syntymän hoitoon

Sisältö

Synnyttäjän hoitoon kehitetyt kätilötyön teoreettiset mallit
Teknologian ja tekoälyn hyödyntäminen synnyttäjän ja syntymän hoidossa
Synnyttäjän ja syntymän hoidon laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen ja arviointi
Työelämälähtöisten toimintamallien ja käytäntöjen kehittäminen kätilötyöhön
Ajankohtaiset ja yhteiskunnallisesti merkittävät synnyttäjän hoitoon liittyvät teemat ja tutkimustieto

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025, periodi 2., 21.10-17.12.2025
Verkko-opinto, Moodle-työtila ja Metropolian kampus (hybridi-mahd.)

Oppimateriaalit

Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.

Lundgren, Blix, Gottredsdottir, Wikbeg, Nohr. (toim.). 2022. Theories and Perspectives for Midwifery - a Nordic view. Studentlitteratur.

Muu suositeltu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Hybridiopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti ja hyväksytyn kerran. Hylätyn toteutuksen osan voi uusia vain kerran. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.

Kansainvälisyys

Kansainvälistä yhteistyötä ja luennoitsijoita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 27,5 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 99,5 tuntia

Sisällön jaksotus

21.10.2025 9.30-16.00 Hybridi
28.10.2025 9.00-16.00 Hybridi (läsnäoloa suositellaan, ulkomainen luennoitsija paikan päällä Myllypurossa. Workshop -työskentely)
19.11.2025 9.00-14.30 Zoom
25.11.2025 10.30-16.00 Zoom
17.12.2025 9.00-16.00 SEMINAARI Zoom

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tällä opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittua tiedonhaussa.
Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5 (tehtävän erilliset arviointikriteerit Moodlessa)
Opintojakson arvosana (0-5) perustuu oppimistehtän arvosanaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Siirry alkuun