Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GH34-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Riitta Vilkko
- Maija-Riitta Jouhki
- Sari Haapio
- Vastuuopettaja
- Sari Haapio
- Ryhmät
-
S2625S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
- Opintojakso
- S000GH34
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.10.2025 klo 09:30 - 16:00 (6 t 30 min) |
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001 |
MPC1001
Showroom
|
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ti 25.11.2025 klo 10:30 - 16:00 (5 t 30 min) |
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001 |
MPC5014
Oppimistila
|
Ke 17.12.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH34-3001 |
MPB6007
Oppimistila
|
Tavoitteet
- opiskelijalla on kattavat tiedot näyttöön perustuvan ja naislähtöisen synnytyksen ja synnytyksen aikaisen kätilöhoidon laadun ja tehokkuuden kehittämisestä.
- opiskelija osaa soveltaa synnyttäjän hoitoon kehitettyjä kansallisia ja kansainvälisiä teoreettisia malleja ja hoitosuosituksia
- opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveysteknologian hyödynnettävyyttä synnyttäjän ja syntymän hoidossa
- opiskelija osaa kehittää uusia naislähtöisiä käytäntöjä ja toimintamalleja synnyttäjän ja syntymän hoitoon
Sisältö
Synnyttäjän hoitoon kehitetyt kätilötyön teoreettiset mallit
Teknologian ja tekoälyn hyödyntäminen synnyttäjän ja syntymän hoidossa
Synnyttäjän ja syntymän hoidon laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen ja arviointi
Työelämälähtöisten toimintamallien ja käytäntöjen kehittäminen kätilötyöhön
Ajankohtaiset ja yhteiskunnallisesti merkittävät synnyttäjän hoitoon liittyvät teemat ja tutkimustieto
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025, periodi 2., 21.10-17.12.2025
Verkko-opinto, Moodle-työtila ja Metropolian kampus (hybridi-mahd.)
Oppimateriaalit
Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Lundgren, Blix, Gottredsdottir, Wikbeg, Nohr. (toim.). 2022. Theories and Perspectives for Midwifery - a Nordic view. Studentlitteratur.
Muu suositeltu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Hybridiopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti ja hyväksytyn kerran. Hylätyn toteutuksen osan voi uusia vain kerran. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.
Kansainvälisyys
Kansainvälistä yhteistyötä ja luennoitsijoita
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 27,5 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 99,5 tuntia
Sisällön jaksotus
21.10.2025 9.30-16.00 Hybridi
28.10.2025 9.00-16.00 Hybridi (läsnäoloa suositellaan, ulkomainen luennoitsija paikan päällä Myllypurossa. Workshop -työskentely)
19.11.2025 9.00-14.30 Zoom
25.11.2025 10.30-16.00 Zoom
17.12.2025 9.00-16.00 SEMINAARI Zoom
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tällä opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittua tiedonhaussa.
Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5 (tehtävän erilliset arviointikriteerit Moodlessa)
Opintojakson arvosana (0-5) perustuu oppimistehtän arvosanaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.