Siirry suoraan sisältöön

Naisen terveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GH33-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 17.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Hanna Rantavuori
Riitta Vilkko
Maija-Riitta Jouhki
Maarit Sinisaari-Eskelinen
Salla Kivelä
Vastuuopettaja
Maija-Riitta Jouhki
Ryhmät
S2625S6
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Opintojakso
S000GH33

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Naisen terveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH33-3001
MPC5014 Oppimistila
To 28.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Naisen terveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH33-3001
To 04.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Naisen terveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH33-3001
To 02.10.2025 klo 09:00 - 14:30
(5 t 30 min)
Naisen terveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH33-3001
Ke 15.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Naisen terveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen ja johtaminen S000GH33-3001
MPB6007 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää ja johtaa kätilötyötä näyttöön perustuvasti
- opiskelija osaa soveltaa naislähtöisen kätilötyön filosofiaa kätilötyön kehittämisessä ja johtamisessa
- opiskelijalla on kattavat tiedot kansallisten, kansainvälisten ja ICM-teorioiden, -mallien ja -suositusten soveltamisesta kätilötyön kehittämiseen ja johtamiseen

Sisältö

Naislähtöinen kätilötyön filosofia
Kätilön rooli naisten terveyden edistämisessä
Ajankohtaiset ja yhteiskunnallisesti merkittävät naisten terveyden edistämiseen liittyvät teemat ja tutkimustieto
Kansainväliset kätilötyön johtamisen mallit (mm. ICM johtamisen ohjeistukset)
Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen kätilötyöhön

Aika ja paikka

Syyslukukaus 2025, periodi 1., 21.8-15.10.2025
Verkko-opinto, Moodle-työtila ja Metropolian kampus (hybridi-mahd.)

Oppimateriaalit

Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.

Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.

Ajankohtainen tutkimustieto.

Opetusmenetelmät

Hybridi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti ja hyväksytyn kerran. Hylätyn toteutuksen osan voi uusia vain kerran. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.

Kansainvälisyys

Kansainvälisiä luennoitsijoita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 29 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 98 tuntia

Sisällön jaksotus

21.8.2025 10.00-16.00 Hybridi
28.8.2025 9.00-16.00 Zoom
4.9.2025 9.00-16.00 Zoom
2.10.2025 9.00-14.30 Zoom
15.10.2025 9.00-16.00 Seminaari Hybridi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tällä opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittua tiedonhaussa.
Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5 (tehtävän erilliset arviointikriteerit Moodlessa)
Opintojakson arvosana (0-5) perustuu oppimistehtän arvosanaan

Opintojakson arvosana perustuu oppimistehtän arvosanaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Siirry alkuun