Markkinointitutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: LC00FE49-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Degree Programme in International Business and Logistics
- Opettajat
- ICT Liiketalous ope
- William Simcoe
- Vastuuopettaja
- Suvi Moll
- Ryhmät
-
LB24KIncoming DD Krems 2nd year students
-
LC23B_IB_MIncoming DD HWR Berlin, IBMAN Marketing
-
LC23R_MIncoming DD Rennes 3rd year students Marketing
-
LB23B_BA_MIncoming DD HTW Berlin BA Marketing
-
LXC23_MARLXC23_Marketing
-
LC23B_BA_MIncoming DD HWR Berlin, BA Marketing
-
LB23L_MIncoming DD La Rochelle 3rd year students Marketing
- Opintojakso
- LC00FE49
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 01.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 08.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 22.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 29.09.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 06.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 20.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 27.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 03.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 10.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 17.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 24.11.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 01.12.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Ma 08.12.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Marketing Research LC00FE49-3001 |
MMA125
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• pystyy toteuttamaan pienimuotoisia määrällisiä ja laadullisia markkinointitutkimuksia sekä osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja ostaa markkinointitutkimuksia
• hallitsee määrällisen tutkimusaineiston tilastolliset perusanalyysit ja osaa tulkita tuloksia ja esittää niitä havainnollisessa muodossa.
Sisältö
• Tutkimustiedon käyttö markkinoinnissa
• Kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
• Tutkimusprosessin vaiheet, otantamenetelmät, kyselylomakkeen ja haastattelurungon laatiminen, aineiston keruu ja analyysi
• Tutkimusaineiston analyysi, tulosten luotettavuus ja tulosten raportointi
Aika ja paikka
Alkaen syyslukukauden 2025 alussa ja päättyen viimeisellä viikolla (projektityöt voivat jatkua tämän määräajan jälkeen)
Oppimateriaalit
Toimitettava materiaali – myös:
Esimerkki oppikirjasta: Marketing Research: An Applied Approach, Kinnear ja Taylor (McGraw-Hill)
Kannet:
– Tiedon tarpeen toteaminen
- Tavoitteiden ja tietotarpeiden määrittäminen
- Tutkimussuunnitelman ja tietolähteiden määrittäminen
-Kehitetään keräilylomakkeet ja -menettelyt
- Tiedonkeruu; käsittely ja analysointi (kvantitatiivinen tutkimus)
-Tutkimusprojektin tulosten esittely
Opetusmenetelmät
Toteutetaan kirjallisuusluennot, joita seuraa teoria- ja terminologiakatsaus, hankkeen loppuraportti ja muut toimeksiannot. Teoria, arviointityökalu, tiimikenttäprojekti ja loppuraportti sisältävät "Markkinointitutkimuksen" (MR) ja ovat 3 opintopistettä; sitten erillinen osa ”Kvantitatiivinen analyysi” on 2 op – tämä on keskimmäinen, data-analyysiosa, jossa SPSS-analyysityökalua on käytetty aiemmin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä on tärkeä kurssi, jos haluaa tehdä tutkimusta – ja hänen tulee ymmärtää tutkimuksen rooli päätöksenteossa – työssä ja elämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopullinen tarkistustyökalu (ei koe sinänsä), jonka arvo on puolet MR 3 -pisteistä, annetaan ennen kvantitatiivisen analyysin toisen osan alkamista (eli kurssiviikolla 8 tai 9. Tämä antaa pisteitä tehtävänä - joten uusintakierroksia ei tule vain kertyneistä pisteistä).
Kansainvälisyys
Projektit ovat usein kansainvälisiä - eikä MR kansainvälisessä kontekstissa juuri eroa kotimaisesta prosessista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä on yksilö- ja ryhmätyötä – usein mukana on oikeita yrityksiä – joten aikaa tarvitaan maksimissaan yksilö- ja projektivaatimuksista riippuen.
Sisällön jaksotus
Gantt-kaavio, jossa näkyvät kaikki tehtävät tarkalla aika- ja määräajalla, toimitetaan ensimmäisenä oppituntipäivänä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mukana on teorian ja terminologian arviointityökalu, tiimiprojektin loppuraportti ja kvantitatiivisen analyysin tehtäviä.
1 = Huono; 5 = Erinomainen (pisteet: 50 s = 1, 60 s = 2, 70 s = 3, 80 s = 4, 90 s ja 100 = 5)
Esitietovaatimukset
Kurssit: markkinointi, liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi tai vastaava osaaminen