Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LC00FE49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
25.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Degree Programme in International Business and Logistics
Opettajat
ICT Liiketalous ope
William Simcoe
Vastuuopettaja
Suvi Moll
Ryhmät
LB24K
Incoming DD Krems 2nd year students
LC23B_IB_M
Incoming DD HWR Berlin, IBMAN Marketing
LC23R_M
Incoming DD Rennes 3rd year students Marketing
LB23B_BA_M
Incoming DD HTW Berlin BA Marketing
LXC23_MAR
LXC23_Marketing
LC23B_BA_M
Incoming DD HWR Berlin, BA Marketing
LB23L_M
Incoming DD La Rochelle 3rd year students Marketing
Opintojakso
LC00FE49

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 01.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 08.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 15.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 22.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 29.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 06.10.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 20.10.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 27.10.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 03.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 10.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 17.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 24.11.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 01.12.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Ma 08.12.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Marketing Research LC00FE49-3001
MMA125 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• pystyy toteuttamaan pienimuotoisia määrällisiä ja laadullisia markkinointitutkimuksia sekä osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja ostaa markkinointitutkimuksia
• hallitsee määrällisen tutkimusaineiston tilastolliset perusanalyysit ja osaa tulkita tuloksia ja esittää niitä havainnollisessa muodossa.

Sisältö

• Tutkimustiedon käyttö markkinoinnissa
• Kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
• Tutkimusprosessin vaiheet, otantamenetelmät, kyselylomakkeen ja haastattelurungon laatiminen, aineiston keruu ja analyysi
• Tutkimusaineiston analyysi, tulosten luotettavuus ja tulosten raportointi

Aika ja paikka

Alkaen syyslukukauden 2025 alussa ja päättyen viimeisellä viikolla (projektityöt voivat jatkua tämän määräajan jälkeen)

Oppimateriaalit

Toimitettava materiaali – myös:
Esimerkki oppikirjasta: Marketing Research: An Applied Approach, Kinnear ja Taylor (McGraw-Hill)
Kannet:
– Tiedon tarpeen toteaminen
- Tavoitteiden ja tietotarpeiden määrittäminen
- Tutkimussuunnitelman ja tietolähteiden määrittäminen
-Kehitetään keräilylomakkeet ja -menettelyt
- Tiedonkeruu; käsittely ja analysointi (kvantitatiivinen tutkimus)
-Tutkimusprojektin tulosten esittely

Opetusmenetelmät

Toteutetaan kirjallisuusluennot, joita seuraa teoria- ja terminologiakatsaus, hankkeen loppuraportti ja muut toimeksiannot. Teoria, arviointityökalu, tiimikenttäprojekti ja loppuraportti sisältävät "Markkinointitutkimuksen" (MR) ja ovat 3 opintopistettä; sitten erillinen osa ”Kvantitatiivinen analyysi” on 2 op – tämä on keskimmäinen, data-analyysiosa, jossa SPSS-analyysityökalua on käytetty aiemmin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämä on tärkeä kurssi, jos haluaa tehdä tutkimusta – ja hänen tulee ymmärtää tutkimuksen rooli päätöksenteossa – työssä ja elämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopullinen tarkistustyökalu (ei koe sinänsä), jonka arvo on puolet MR 3 -pisteistä, annetaan ennen kvantitatiivisen analyysin toisen osan alkamista (eli kurssiviikolla 8 tai 9. Tämä antaa pisteitä tehtävänä - joten uusintakierroksia ei tule vain kertyneistä pisteistä).

Kansainvälisyys

Projektit ovat usein kansainvälisiä - eikä MR kansainvälisessä kontekstissa juuri eroa kotimaisesta prosessista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä on yksilö- ja ryhmätyötä – usein mukana on oikeita yrityksiä – joten aikaa tarvitaan maksimissaan yksilö- ja projektivaatimuksista riippuen.

Sisällön jaksotus

Gantt-kaavio, jossa näkyvät kaikki tehtävät tarkalla aika- ja määräajalla, toimitetaan ensimmäisenä oppituntipäivänä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mukana on teorian ja terminologian arviointityökalu, tiimiprojektin loppuraportti ja kvantitatiivisen analyysin tehtäviä.
1 = Huono; 5 = Erinomainen (pisteet: 50 s = 1, 60 s = 2, 70 s = 3, 80 s = 4, 90 s ja 100 = 5)

Esitietovaatimukset

Kurssit: markkinointi, liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi tai vastaava osaaminen

Siirry alkuun