Siirry suoraan sisältöön

Luovuus, terveys ja hyvinvointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: K000EM92-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (YAMK, Sosiaali- ja terveysala)
Opettajat
Kevin Collet
Laura Huhtinen-Hilden
Arja Liinamo
Sanna Kivijärvi
LeighAnne Rauhala
Johanna Lehtinen-Schnabel
Mai Salmenkangas
Ryhmät
S2325S6
Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields, ylempi, sote
K1225S6
Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields, ylempi, kulttuuri
Opintojakso
K000EM92

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 63 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 28.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
MPBK029 Peilisali
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
MPBK029 Peilisali
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
To 02.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Online, Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
To 30.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
MPBK029 Peilisali
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
MPA2030 Luovan ilmaisun oppimistila
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
MPBK029 Peilisali
Pe 05.12.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
AR341 Oppimistila Montaasi
Ke 10.12.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Creativity, Health and Well-being K000EM92-3007
MPBK029 Peilisali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija kykenee reflektoimaan ja perustelemaan tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Opiskelija osaa tunnistaa eri alojen lähestymistapoja suhteessa luovuuteen, kulttuuriin ja taiteeseen sekä analysoida niihin liittyvän ammattitaidon osa-alueita. Hän kykenee soveltamaan monipuolista tietoa tarkkaillessaan, suunnitellessaan ja hyödyntäessään luovaa toimintaa sosiaali- ja terveysaloilla.

Opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Hän osaa soveltaa ammatillisessa toiminnassaan tutkimustietoon perustuvia luovia lähestymistapoja hyvinvoinnin, osallisuuden ja toimijuuden vahvistamiseksi sosiaali- ja terveysaloilla sekä analysoida toiminnan merkityksiä osallistujille.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa. Hän kykenee kehittämään sensitiivisyyttä ja myötätuntoa osana omaa ammatillista vuorovaikutustaan sekä käsittelemään luovassa ja taiteellisessa toiminnassa herääviä tunteita niin yksin kuin ryhmässäkin. Hän osaa ohjata omaa ammatillista oppimistaan yhteisöllisissä, moniammatillisissa projekteissa oppijaryhmässä.

Sisältö

• Näkökulmia luovuuteen, kulttuuriin, taiteeseen, terveyteen, hyvinvointiin ja osallisuuteen
• Taiteet, kulttuuri ja luova toiminta terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä
• Käytännön esimerkkejä taiteista ja kulttuurista sosiaali- ja terveysaloilla

Luovuus, kulttuuri, taide-kokemukset, hyvinvointi, terveys, osallisuus, vuorovaikutus, luova ryhmätoiminta, ryhmädynamiikka, myötätunto, pedagoginen sensitiivisyys, tunnevuorovaikutus, reflektointi itsenäisesti ja ryhmässä

Aika ja paikka

To 28. elokuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00
Pe 5. syyskuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00
To 18. syyskuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00
To 2. lokakuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – VERKKO 9.00–16.00
To 30. lokakuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00
Pe 31. lokakuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00
Pe 7. marraskuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00
Pe 5. joulukuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00
Ke 10. joulukuuta: Luovuus, terveys ja hyvinvointi – LÄHI 9.00–16.00

Lähiopetus Myllypuron ja Arabian kampuksilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 5.12.2025. Uusintatenteistä sovitaan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Hän osaa hyödyntää aiempaa osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Opiskelija osaa reflektoida luovuuden, kulttuurin ja taiteen käyttöön liittyvää ammattitaitoa sosiaali- ja terveysaloilla sekä viedä havaintojaan käytäntöön omassa ammatillisessa toiminnassaan.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa. Hän kykenee sensitiiviseen vuorovaikutukseen sekä tunteiden käsittelyyn luovassa ja taiteellisessa toiminnassa. Opiskelija osaa toimia rakentavasti moniammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä luovan toiminnan ryhmätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Hän osaa kehittää edelleen aiempaa osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää systemaattisesti kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti luovuuden, kulttuurin ja taiteen käyttöön liittyvää ammattitaitoa sosiaali- ja terveysaloilla sekä viedä havaintojaan käytäntöön omassa ammatillisessa toiminnassaan.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan monipuolisesti osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa. Hän kykenee sensitiiviseen vuorovaikutukseen ja tunteiden käsittelyyn luovassa toiminnassa sekä osaa tukea taidekokemusten käsittelyä ryhmätilanteessa. Opiskelija osaa toimia rakentavasti ja erilaisissa rooleissa moniammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä luovan toiminnan ryhmätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Hän osaa kehittää tavoitteellisesti aiempaa osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää systemaattisesti kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti luovuuden, kulttuurin ja taiteen käyttöön liittyvää ammattitaitoa sosiaali- ja terveysaloilla sekä viedä havaintojaan monipuolisesti käytäntöön omassa ammatillisessa toiminnassaan.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan monipuolisesti osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa sekä hyödyntämään havaintojaan käytännön toiminnan suunnittelussa. Hän kykenee sensitiiviseen vuorovaikutukseen ja tunteiden käsittelyyn luovassa toiminnassa sekä osaa tukea taidekokemusten käsittelyä vaativassa ryhmätilanteessa. Opiskelija osaa toimia rakentavasti ja erilaisissa rooleissa moniammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä luovan toiminnan ryhmätilanteissa. Hän kykenee johtamaan moniammatillista ryhmää luovan toiminnan projektissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5. Katso Arvioinnin perusteet "opintojakson perustiedot" -välilehdeltä.

Osaamistavoitteet

Opiskelija kykenee reflektoimaan ja perustelemaan tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Opiskelija osaa tunnistaa eri alojen lähestymistapoja suhteessa luovuuteen, kulttuuriin ja taiteeseen sekä analysoida niihin liittyvän ammattitaidon osa-alueita. Hän kykenee soveltamaan monipuolista tietoa tarkkaillessaan, suunnitellessaan ja hyödyntäessään luovaa toimintaa sosiaali- ja terveysaloilla.

Opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Hän osaa soveltaa ammatillisessa toiminnassaan tutkimustietoon perustuvia luovia lähestymistapoja hyvinvoinnin, osallisuuden ja toimijuuden vahvistamiseksi sosiaali- ja terveysaloilla sekä analysoida toiminnan merkityksiä osallistujille.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa. Hän kykenee kehittämään sensitiivisyyttä ja myötätuntoa osana omaa ammatillista vuorovaikutustaan sekä käsittelemään luovassa ja taiteellisessa toiminnassa herääviä tunteita niin yksin kuin ryhmässäkin. Hän osaa ohjata omaa ammatillista oppimistaan yhteisöllisissä, moniammatillisissa projekteissa oppijaryhmässä.

Sisältö

• Näkökulmia luovuuteen, kulttuuriin, taiteeseen, terveyteen, hyvinvointiin ja osallisuuteen
• Taiteet, kulttuuri ja luova toiminta terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä
• Käytännön esimerkkejä taiteista ja kulttuurista sosiaali- ja terveysaloilla

Luovuus, kulttuuri, taide-kokemukset, hyvinvointi, terveys, osallisuus, vuorovaikutus, luova ryhmätoiminta, ryhmädynamiikka, myötätunto, pedagoginen sensitiivisyys, tunnevuorovaikutus, reflektointi itsenäisesti ja ryhmässä

Siirry alkuun