Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF67-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.10.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Emilia Vesanto
Marjo Wallin
Vastuuopettaja
Marjo Wallin
Ryhmät
S3725S6
Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, yamk
L1525S6
Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, ylempi
S3125S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Opintojakso
S000FF67

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tiedolla johtaminen S000FF67-3008
TEAMS
Ma 03.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tiedolla johtaminen S000FF67-3008
TEAMS
To 06.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tiedolla johtaminen S000FF67-3008
TEAMS
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tiedolla johtaminen S000FF67-3008
TEAMS
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan kehittyvien toimintaympäristöjen tietoon perustuvassa johtamisessa. Tarkoituksena on syventää tiedonhaun, hyödyntämisen ja levittämisen taitoja näyttöön perustuvassa terveydenhuollossa.

Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittyvät toimintaympäristöt ja syventää osaamistaan palvelujärjestelmiin liittyen. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja mahdollisuudet eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi ja ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan yhteyden TKI-toimintaan. Opiskelija osaa arvioida nykyisiä käytäntöjä, niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, kehittämiskohteita ja aiheeseen liittyviä henkilöstön osaamistarpeita.

Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa.

Sisältö

- Tiedolla johtaminen kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Tulevaisuuden sote ja toimintaympäristön muutokset
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto, toiminnan käsitteet ja prosessit osana tiedolla johtamisen kokonaisuutta
- Systemaattisen tiedonhaun toteuttaminen, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen
- Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen

Aika ja paikka

Opintojakson lukujärjestyksen mukaiset verkkotapaamiset järjestetään Teamsissa seuraavasti:

Ma 6.10.2025 klo 13.00-16.00
Ma 3.11.2025 klo 13.00-16.00
To 6.11.2025 klo 13.00-16.00
Ma 1.12.2025 klo 13.00-16.00

Teams-linkki löytyy jokaisen luentokerran osalta lukujärjestyksestä ja Moodlen oppimistilasta.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali on Moodlessa ja se avataan viikko ennen opintojakson alkua. Oppimista tukevana materiaalina suositellaan hyödynnettävän esim. luotettavia verkkolähteitä, ajantasaista uutisointia ja kirjaston aineistoa.

Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat saavat Moodle oppimisympäristön linkin ja kurssiavaimen OMA:n työtilasta.

Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.

Opetusmenetelmät

TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN OPINTOJAKSO
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja Teamsissa. Toteutus muodostuu neljästä lukujärjestyksen mukaisesta verkkotapaamisesta, tehtävistä ja vuorovaikutuksesta Moodlessa/Teamsissa.

Luento-osuudet tallennetaan ja ne on katsottavissa Moodle-oppimisympäristössä kurssin opiskelijoille vielä kuukauden ajan opintojakson päättymisestä. Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso avataan Moodlessa 29.9.2025 ja tehtävien suorittamisen aika päättyy 7.12.2025 klo 21. Sisältöjä saatetaan avata vaiheistaen ja/tai täydentää esim. ajankohtaisilla materiaaleilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän annetun aikataulun mukaisesti. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja voi poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon kuluttua opinnon alkamisesta.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa sote-alan digiprojekteissa ja/tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Tekoälyn käyttö
Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Pääsääntönä on, että noudatetaan Metropolian yleistä ohjeistusta tekoälyn käytöstä. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki kurssin tehtävät on suoritettava hyväksytysti tai vähintään arvosanalla 1, jotta kurssin saa kokonaisuudessaan suoritettua. Kurssilla on tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja lisäksi tehtävä, joka arvioidaan asteikolla 0-5.

Arviointiasteikko 0-5

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Hyvä 3-4
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Kiitettävä 5
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).

Siirry alkuun